۰ نفر

رشد اقتصاد آمریکا سال میلادی آینده کندتر از امسال

۵ دی ۱۳۹۸، ۲:۳۱
کد خبر: 404801
رشد اقتصاد آمریکا سال میلادی آینده کندتر از امسال

در حالیکه نگرانی در مورد رکود قریب‌الوقوع اقتصاد آمریکا از بین رفته ، اقتصاد این کشور هنوز نشانه هایی از کند شدن را دارد و انتظار می‌رود در سال آینده کندتر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اقتصاد آمریکا که توسط هزینه کرد بالای مصرف کنندگان و بازار قدرتمند اشتغال حمایت می‌شود، رشد متوسطی در 2019 داشته است. در حالیکه نگرانی در مورد رکود قریب‌الوقوع از بین رفته ، اقتصاد این کشور هنوز نشانه هایی از کند شدن را دارد.

 با کاهش سرمایه گذاری تجاری و کند شدن بخش تولید کارخانه‌ای، بهبود اقتصادی آمریکا با موانعی طی چند ماه گذشته رو به رو شده است. در بحبوحه افزایش بی ثباتی تجاری و کند شدن اقتصاد جهان، اقتصاد آمریکا راهی سخت در پیش رو دارد.

 طبق اطلاعات وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 2.1 درصد بود که تنها کمی نسبت به 2 درصد سه ماهه دوم افزایش داشت و و بسیار کمتر از 3.1 درصد سه ماهه اول بود.

 پیش بینی می شود رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا کند شود و از 2.9 درصد 2018 به 2.3 درصد در سال جاری میلادی برسد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در آخرین اجلاس سیاست بانک مرکزی، تصویر اقتصاد آمریکا را اینگونه توصیف کرد:« هزینه کرد مصرف کنندگان بالا بوده و تحت حمایت بازار خوب اشتغال، افزایش درآمدها و اطمینان مصرف کنندگان قرار داشته است. در عوض، سرمایه گذاری تجاری و صادرات ضعیف بوده و تولید کارخانه‌ای طی سال گذشته کاهش یافته است».

 سرمایه گذاری تجاری در سه ماهه سوم و چهارم سال کاهش یافته است - یک درصد در سه ماهه دوم و 2.3 درصد در سه ماهه سوم- و باعث کند شدن کل اقتصاد شده است.

 طبق گزارش موسسه مدیریت عرضه، فعالیت اقتصادی در بخش تولید کارخانه‌ای در نوامبر برای چهارمین ماه پیاپی کاهش یافت. شاخص مدیران خرید در ماه سپتامبر 47.8 درصد ثبت شد که پایین ترین حد طی یک دهه گذشته بود.

 رئیس فدرال رزرو و بسیاری از اقتصاددانان های دیگر درگیری های تجاری را یک عامل تاثیرگذار بر اقتصاد آمریکا معرفی کرده‌اند. جروم پاول با اشاره به کند شدن اقتصاد جهان و افزایش بی ثباتی تجاری طی سال گذشته گفت بانک مرکزی سیاست پولی خاصی برای حفاظت از اقتصاد در برابر این وقایع در پیش گرفته است. فدرال رزرو از ماه جولای 3 بار نرخ بهره را پایین آورد.

 درگیری های تجاری که آمریکا آغازکننده آنها بوده جلوی رشد اقتصاد جهان را گرفته است. سازمان تجارت جهانی اخیراً اعلام کرد انتظار می رود میزان تجارت جهان تنها 1.2 درصد در 2019 رشد داشته باشد که بسیار کند تر از 2.6 درصد رشد پیش بینی شده در ماه آوریل است.

 صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش دورنمای اقتصاد جهان پیش بینی رشد اقتصادی جهان را در 2019 ، سه درصد اعلام کرد که به خاطر افزایش موانع تجاری و درگیری‌های ژئوپلیتیکی کندتر خواهد شد.

 انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا در سال آینده کندتر شود. اطلاعات رسمی نشان می‌دهد میانگین رشد اشتغال در 2019 تا حالا 180هزار شغل درماه بوده است در حالی که این رقم در 2018 برابر با 223 هزار شغل بود. بنابراین تعداد کلی استخدام در ماه های اخیر کاهش یافته و سرعت رشد لیست حقوق بگیران هم پایین است.

 گزارش ها نشان می دهد 60 درصد روسای مالی انتظار دارند تعداد کارمندان شرکت هایشان طی 12 ماه آینده کاهش یابد.

 در بخش تجارت، تنها چیزی که از آن اطمینان وجود دارد بی ثباتی است. علیرغم بهبود روابط با کانادا، مکزیک و چین، آمریکا  به تلافی مالیات خدمات دیجیتال ، بر کالاهای فرانسه عوارض وضع کرده است و درگیری آن با اتحادیه اروپا بر سر یارانه های هواپیما سازی های بوئینگ و ایرباس بالا گرفته است.

  به نظر می رسد سیاست های تجاری دولت آمریکا فرصت چندانی برای عکس العمل باقی نگذاشته باشد.