۰ نفر

پذیرش FATF سبب جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌شود

۴ دی ۱۳۹۸، ۰:۰۰
کد خبر: 404484
پذیرش FATF سبب جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌شود

کارشناس حقوقی گفت: دور زدن تحریم‌ها مقابله جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های ظالمانه است، در حالی که FATF می‌گوید شفافیت ایجاد کنید تا من نگذارم تحریم‌ها را دور بزنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، جلیل محبی کارشناس حقوقی در نشست تصویب لوایح FATF و آثار و پیامدهای آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌المللی ایران که در پژوهشکده تحقیقات راهبردی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده بود، اظهار داشت:‌ زمانی که آمریکا رسما علیرغم مخالفت کشورها از کنوانسیون خارج می شود و خروجش را نوعی افتخار می داند، یعنی کنوانسیون برایش آورده ای نداشته که تصمیم به خروج از آن را گرفته است.

وی ادامه داد:‌ رسانه ها نباید القا کنند که ما از منظر نظامی ممکن است دچار محدودیت هایی شویم و پیوستن به CFT و پالرمو موجب ضررهایی برای ما می‌شود.  

این کارشناس حقوقی تصریح کرد:‌ می‌گویند اگر به FATF نپیوندیم، ما را تحریم می‌کنند. ما را تحریم کنند، مگر تحریم دیگری باقی مانده است که نکرده باشند. یا می‌گویند اگر به FATF نپیوندیم جنگ می‌شود در حالی جنگ اگر می‌خواست بشود، تا الان شاهد جنگ بودیم.

وی بیان کرد: رسانه ها باید توجه کنند که اطلاعات درست و دقیق به مردم ارائه کنند. یعنی رسانه‌ها تشریح کنند، چه چیزی موجب می شود که هم اکنون به کنوانسیون بپیوندیم و یا نپیوندیم. می‌گویند FATF نهادی برای شفافیت است. شفافیت مسأله عقلایی است. FATF می‌گوید شفاف باشید تا بتوانیم بفهمیم چگونه عمل می‌کنید. ظاهر این ماجرا بد نیست، اما باید پرسید آیا این موضوع به نفع ما تمام می شود؟

این کارشناس  حقوقی با اشاره به طرح سهمیه‌بندی بنزین، تصریح کرد:‌ در ماجرای اخیر که دولت بی تدبیری کرد، کدام کارشناس به دولت مشاوره داده است که همزمان بنزین را گران کند و سهمیه بندی را در بدترین زمان و  بدون اطلاع رسانی کارشناسان و مردم انجام دهد. ما در این باره تحقیق کردیم و متوجه شدیم که همه کارشناسان و نهادهای امنیتی مخالف این موضوع بودند.

 محبی اظهار کرد: امروز به دلیل انواع تحریم‌ها امکان مبادله ارزی نداریم و تحریم‌های ناعادلانه را دور می‌زنیم. دور زدن تحریم‌ها مقابله جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های ظالمانه است در حالی که FATF می‌گوید شفافیت ایجاد کنید تا من نگذارم تحریم‌ها را دور بزنید. 

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر عاقل باشیم، عقلای قوم باید بگویند چراغ FATF را خاموش کنید تا درب دیگری باز کنیم و تحریم‌های ناعادلانه را دور بزنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد:‌ FATF در حال فشار برای اجرای توصیه‌هایش است تا تحریم‌ها را دور نزنیم. FATF، چهل توصیه به ما کرده است. قبلا هم توصیه‌هایی در دولت نهم و دهم کرده بود که با این ۴۰ توصیه متفاوت است. از این ۴۰ توصیه، ۳۸ توصیه عملی شده است که از اینها، دو قانون تصویب شده و مابقی آئین‌نامه دولتی است و تنها کنوانسیون پالرمو و CFT باقی مانده است. این در حالی است که  FATF تنها ۱۳ مورد از اقدامات ایران را پذیرفته و ۲۷ مورد باقی مانده است. سوال ما این است که چرا دولت تنها به این دو کنوانسیون اصرار دارند. 

وی یادآور شد:‌ فکر می‌کنم اینها بازی سیاسی و سرگرم کردن مردم و نهادهای دولتی است. دولت باید پاسخ بدهد چرا ۲۷ مورد را اجرایی نکرده است. دولت برای جامعه خوراک امنیتی ایجاد می‌کند. دولت هم گفته و ظریف نیز تأکید کرده که من هیچ تضمینی از منافع حاصل از پیوستن به FATF نمی‌دهم. آیا عجیب نیست در شرایط تحریم دولت تاکید به پیوستن به FATF می‌کند.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: کلی‌گویی خوراک سیاسی ایجاد کردن و ایجاد دعوا است، ما باید تحریم‌ها را دور بزنیم. ۱۹۸ کشور به FATF پیوسته‌اند ولی این کشورها مانند ما تحریم نیستند. اگر تحریم بودند، از FATF خارج می‌شدند تا بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند.

وی بیان کرد: هر وقت تحریم‌ها برداشته شد، ثبات ارزی ایجاد شد و مشکل بانکی نداشتیم، من اولین موافق پیوستن به FATF می‌شوم. با پولشویی نباید سر ما را کلاه بگذارند. منظور آنها از پولشویی دور زدن تحریم‌ها است.