۰ نفر

مشاور امنیت ملی بایدن: خروج از افغانستان بهترین گزینه بود

۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 554158
مشاور امنیت ملی بایدن: خروج از افغانستان بهترین گزینه بود

جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی اعلام کرد، جو بایدن روی تصمیم خود برای خروج آمریکا از افغانستان ایستاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که با تسلط طالبان بر بخش اعظم افغانستان باعث افزایش انتقادها از عملکرد دولت جو بایدن شدت گرفته است، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در رد این انتقادها اعلام کرد، خروج آمریکا از افغانستان بهترین گزینه بوده است.

در شرایطی که برخی رسانه‌ها از احتمال سفر اشرف غنی رییس جمهور سابق افغانستان به آمریکا بعد از فرار او خبر داده‌اند، «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» موضع دولت جو بایدن درباره تحولات جاری افغانستان را بیان کرد.

سولیوان در این مصاحبه ابتدا به وضعیت جاری در پایتخت افغانستان اشاره و اعلام کرد: «مشاهده آنچه در کابل در حال اتفاق افتادن است، دردناک است».

اشاره این مقام ارشد کاخ سفید به وضعیت افغانستان در شرایطی انجام شده که به دنبال آغاز اجرای تصمیم بایدن برای پایان دادن به جنگ اشغالگرانه ۲۰ ساله آمریکا در این کشور، نیروهای طالبان طی هفته‌ها اخیر بر بخش اعظم افغانستان مسلط شدند و اشرف غنی از ریاست جمهوری استعفا داد و از کشور متواری شد.

جیک سولیوان با رد انتقادها در آمریکا و در دفاع از عملکرد دولت جو بایدن گفت، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بهترین گزینه برای اجتناب از ادامه جنگ آمریکا در این کشور برای سه دهه بود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین به ان‌بی‌سی نیوز تاکید کرد، جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا روی تصمیم خود برای تصمیم به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ایستاده است.

مجری شبکه ان‌بی‌سی نیوز نظر سولیوان را درباره اظهارات ماه قبل جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا که با اطمینان گفته بود قرار نیست طالبان بر افغانستان مسلط شود، جویا شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جواب گفت، «به رغم این حقیقت که ما ۲۰ سال و ده‌ها میلیارد دلار (در افغانستان برای ارتش این کشور) هزینه کردیم، ما نمی‌توانستیم به آنها برای جنگیدن اراده بدهیم و آنها هم تصمیم گرفتند که چنین کاری (جنگ برای مقابله با طالبان) نکنند».

اظهارات این مقام ارشد دولت بایدن درباره تحولات جاری در افغانستان در شرایطی مطرح شده که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ساعاتی قبل گزارش داده بود در نتیجه تیراندازی نظامیان این کشور در فرودگاه کابل پایتخت، سه نفر از مردم افغانستان کشته شدند.