۰ نفر

وزیر خارجه قطر؛

قطر تلاش خود را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان به کار می بندد

۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵
کد خبر: 554148
قطر تلاش خود را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان به کار می بندد

وزیر خارجه قطر در کنفرانس خبری مشترک با همتای اردنی در امان، بر تلاش برای انتقال مسالمت آمیز قدرت، برقراری ثبات و هموار کردن راه برای ایجاد یک راهکار سیاسی جامع در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر در امان، پس از نشست و رایزنی در خصوص تقویت روابط برادرانه و تاریخی میان دو کشور و تحولات منطقه‌ای در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند.

به نوشته پایگاه خبری اردنی «المملکه»، وزیر خارجه اردن در این نشست خبری تاکید کرد که امان به هماهنگی با دوحه برای کمک به فلسطینی‌ها برای ایجاد یک افق سیاسی و پاسخ به مستلزمات پیشرفت اقتصاد فلسطین ادامه می‌دهد.

وی در خصوص تحولات اخیر افغانستان نیز گفت: «قطر دارای نقشی سیاسی در حفظ امنیت در افغانستان دارد. ما درباره بسیاری از مسائل منطقه‌ای از جمله مسأله اصلی و اولیه‌مان، یعنی فلسطین و نحوه کار برای ایجاد یک افق سیاسی حقیقی برای برون رفت از وضعیت کنونی و پیشرفت به سوی صلحی عادلانه و فراگیر گفت‌وگو کردیم. ما و برادرانمان در قطر، توافق کردیم که تنها راهکار، راه حل دو دولتی است که ضامن تشکیل یک کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس اشغالی در مرزهای چهاروم ژوئیه ۱۹۶۷ و همزیستی مسالمت‌آمیز با طرف اسرائیلی طبق قانون بین‌الملل و طرح ابتکاری صلح عربی است».

الصفدی از حمایت مستمر دولت قطر از آنروا تقدیر کرد و گفت که تداوم فعالیت آنروا در فلسطین، برای ارائه خدمات به آوارگان فلسطینی چه در بخش آموزش و پرورش و چه بهداشت و... از اهمیت بالایی برخوردار است.

به نوشته پایگاه خبری «الجزیره»، در مقابل وزیر خارجه قطر نیز، روابط با اردن را ویژه، برادرانه و مبتنی بر اصولی آشکار و استوار توصیف کرد و گفت که میان دوحه و عمان برای کاهش رنج مردم فلسطین هماهنگی‌های مستمری وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت دستیابی به یک راهکاری سیاسی برای بحران سوریه، تاکید کرد.

وزیر خارجه قطر در خصوص تحولات افغانستان، گفت که نوع نگرانی بین‌المللی در خصوص سرعت وقایع افغانستان وجود دارد. ما بر اهمیت حفظ دستاوردها و عدم به خطر انداختن امنیت مردم افغانستان و اهمیت ایجاد ثبات در افغانستان در اسرع وقت ممکن تاکید می کنیم».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی افزود: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به شرکای بین المللی خود برای خروج امن دیپلمات‌های خود کمک کنیم. با شرکای بین‌المللی خود و سازمان ملل تلاش خواهیم کرد تا به برقراری ثبات در افغانستان کمک کنیم. همچنین تمام تلاش خود را برای تحقق انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان و هموار کردن راه برای ایجاد یک راه حل سیاسی جامع مبذول خواهیم داشت.

وزارت خارجه قطر، دیروز، طی بیانیه‌ای در نخستین واکنش رسمی به تحولات افغانستان، خواستار آتش بس فراگیر و دائمی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان شد.

دوحه اعلام کرد که خواهان حل و فصل سیاسی همه جانبه است به گونه‌ای که همه طرف‌های افغانستانی در آن مشارکت داشته باشند و امنیت و ثبات را برای این کشور حاصل کند.

وزارت خارجه قطر تاکید کرد که این کشور تحولات حوادث افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند.

در ادامه تحولات و پیشروی‌های روزهای اخیر نیروهای طالبان در افغانستان، طبق گزارش‌های خبری موجود، آن‌ها توانستند شامگاه یکشنبه (دیشب - ۱۵ آگوست) بدون درگیری مسلحانه وارد کابل شوند و کنترل دفاتر دولتی تخلیه شده از سوی نیروهای افغان را به دست گیرند. «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان نیز کشورش را ترک کرده است.