۰ نفر

در دیدار با وزیر خارجه پاکستان؛

قالیباف بر گشایش بازارچه‌های مرزی ایران و پاکستان تاکید کرد

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۳۶
کد خبر: 522360
قالیباف بر گشایش بازارچه‌های مرزی ایران و پاکستان تاکید کرد

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر گشایش نقاط مرزی و بازارچه‌های مرزی گفت: از امضای یادداشت تفاهم بازارچه‌های مرزی و گشایش پایانه مرزی «پیشین-مند» خرسندیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان ظهر امروز(چهارشنبه، اول اردیبهشت‌ماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی با  محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن ابراز رضایت از ارتباط خوب و صمیمی میان ایران و پاکستان، گفت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، همکاری نزدیک با کشورهای همسایه است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: زمانی که می بینیم دشمنان ما با دخالت های خود، به دنبال از بین بردن ارتباطات عمیق و قلبی ما هستند، برای تقویت روابط مصمم تر می شویم.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه ایران و پاکستان توانسته اند روابط خوبی بین خود برقرار کنند، اظهار داشت: پیش از این در ملاقات با سفیر پاکستان در تهران بر توسعه همکاری های مرزی، تجارت و افتتاح بازارچه های مرزی تاکید کردم. اکنون از امضای یادداشت تفاهم بازارچه‌های مرزی و گشایش پایانه مرزی «پیشین-مند» خرسندیم.

قالیباف همچنین با اشاره به سطح مطلوب همکاری های سیاسی و امنیتی فیمابین عنوان کرد: سطح ارتباطات اقتصادی نسبت به ظرفیت های دو کشور دچار خلاء هایی است که با در نظر داشتن مشکلات تحریم و شیوع کرونا باید از ظرفیت های بالای دو کشور بیش از پیش استفاده کرد.

وی همچنین با تشکر از مواضع پاکستان برای مبارزه با اسلام هراسی بیان کرد: دولت، پارلمان و ملت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه صدای تفرقه افکنانه میان امت اسلامی مخالف بوده و به دور از اختلافات قومی و مذهبی در سایه وحدت امت اسلامی زندگی می کنند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اخیراً وبینار روسای مجالس کشورهای همسایه افغانستان برگزار شد. ایده‌های مهمی برای همکاری اقتصادی و مبارزه با تروریسم مطرح و ارتقای صلح و امنیت افغانستان و منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

وی همچنین گفت: با طرح خروج آمریکا از افغانستان نقش همسایگان در کمک به این کشور اهمیت بیشتری یافته است از این رو جمهوری اسلامی ایران همکاری با پاکستان را برای پیشبرد سازنده امور در افغانستان، کلیدی می‌داند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: سیاست ما در قبال کشمیر همواره مشخص بوده و حقوق مردم این منطقه مورد توجه ماست.

وزیر خارجه پاکستان: افتتاح سومین گذرگاه مرزی میان پاکستان و ایران باعث تقویت تجارت می‌شود

شاه محمود قریشی نیز در این دیدار با بیان اینکه در ماه رمضان، ماه مغفرت می‌توانیم به درون خود بنگریم، گفت: تبادلات پارلمانی باعث هماهنگی و نزدیک شدن برای درک بهتر مفاهیم شده و پارلمان‌ها می توانند ملت ها را به هم نزدیک تر کنند.

قریشی با اشاره به افتتاح پایانه مرزی پیشین-مند عنوان کرد: امروز یادداشت تفاهمی برای افتتاح بازارچه‌های مرزی به امضا می‌رسد که باعث تقویت تجارت و باز شدن بازارچه های مرزی جدید می شود.

وزیر خارجه پاکستان همچنین از مواضع ایران در قبال کشمیر که در قالب بیانیه ای منتشر شد، تشکر و بیان کرد: در حق مردم این منطقه نقض حقوق بشر صورت می گیرد که در شرایطی که هم اکنون با شیوع کرونا در قرنطینه مضاعف هستند، بیانیه رهبر انقلاب و مسئولان ایرانی برای ما دلگرم کننده بود و این موضوع از سنگ بناهای سیاست خارجی ما محسوب می شود.

وزیر خارجه پاکستان در ادامه با اشاره به روند اتفاقات افغانستان گفت: هیچ یک نمی‌خواهیم داعش و تروریسم گسترش یابد و هر دو کشور خواستار صلح و آبادانی هستیم که این موضوع قطعا باعث تقویت روابط می شود.

وزیر خارجه پاکستان در پایان پیام اسد قیصر رییس مجلس پاکستان مبنی بر دعوت از رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان جهت سفر به این کشور را به قالیباف ارائه کرد.

در این دیدار احمد امیرآبادی فراهانی، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان و سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و مسئولین ذیربط مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.