۰ نفر

سیدعباس عراقچی در وین؛

دست ما در مذاکره بسیار پُر است

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۰۱
کد خبر: 520304
دست ما در مذاکره بسیار پُر است

معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر مذاکره در وین در آن مسیری که ما می‌خواهیم جلو برود و بتوانیم سریع‌تر به فهرست تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد، برسیم طبیعی است که مذاکره ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی با بیان اینکه نشست کمیسیون مشترک برجام فردا آغاز می‌شود، گفت: نشست رسمی کمیسیون مشترک فردا یک مقدار با تاخیر برگزار می‌شود به علت اینکه ظاهرا یکی از اعضای هیئت اتحادیه اروپا تست کرونای مثبت داشته و لذا این هیات ناچارا با یک مقدار تاخیر وارد می‌شوند، اما رایزنی‌های بین هیئت‌های مختلف از همین الان در حقیقت شروع شده است و مهم هم همین رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه به صورت غیر رسمی هست. ما این رایزنی‌ها و دیدارها را شروع کردیم. جلسه رسمی هم فکر می‌کنم پس فردا برگزار بشود و امیدوار هستیم که ان‌شاء الله در این دوره بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.

عراقچی در ادامه افزود: در این دور از مذاکرات هیات ایرانی با قوت و قدرت کامل حاضر شده است.

وی ادامه داد: حادثه نطنز عزم ما را برای هم پیشرفت در عرصه هسته‌ای و هم پیشرفت در عرصه مذاکرات قوی‌تر کرده است. دست ما الان بر خلاف آنچه که ممکن است بعضی‌ها فکر بکنند در مذاکره بسیار پرتر است. ما دیروز اعلام کردیم به آژانس که یکهزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد. این جدای پنج هزار و شصت تا سانتریفیوژ موجود هست که ممکن است حالا تعدادی صدمه دیده باشد که هنوز مشخص نیست چقدر در اثر این حادثه، آن‌هایی که جایگزین خواهد شد هیچی یکهزار تا هم بیشتر جایگزین خواهند آمار ماشین‌ها در نظنز بالاتر خواهند رفت و مهم اینکه با ماشین‌های قوی‌تر و با کارکرد بهتر نسبت به گذشته این کار انجام خواهد شد.

وی افزود : در حقیقت حادثه ۲ روز گذشته باعث می‌شود که نظنز خیلی قوی‌تر و با سانتریفیوژهای بیشتر و پیشرفته‌تر به کار خودش ادامه بدهد. این را ما دیروز به آژانس رسما اعلام کردیم که این کار صورت خواهد گرفت.

عراقچی در ادامه تاکید کرد: امروز هم نامه دیگری در زمان حضور من در وین به آژانس تحویل داده شد که ما غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز خواهیم کرد. غنی سازی ۶۰ درصد یکی از نیازهای ماست برای تولید بعضی از داروهای خاص. داروهای رادیو ایزوتوپ به اصطلاح. بعضی از این داروها احتیاج به مواد غنی شده تا ۶۰ درصد دارد توضیحات فنی اش را البته همکاران در سازمان انرژی اتمی خواهند داد، ولی ما امروز به آژانس اعلام کردیم که این کار صورت خواهد گرفت و ما از امروز غنی سازی را در سطح ۶۰ درصد هم البته در حد نیاز خودمان که برای داروها هست آغاز خواهیم کرد؛ و این کار هم به پیش خواهد رفت. فضای مذاکرات در چنین فضایی است که ترسیم کردم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما با قوت و قدرت در مذاکرات حاضر می‌شویم هدف ما رفع کلی تحریم‌ها است. باید رفع تحریم‌ها به صورت کامل صورت بگیرد راستی آزمایی بشود و بعد ایران به تعهدات خودش باز خواهد گشت. این موضع ماست و بقیه اش بستگی به این دارد که طرف‌های مقابل چقدر بخواهند در مقابل این موضع منطقی از خودشان همراهی نشان بدهند. ما اینجا نیستیم که وقت خودمان را تلف بکنیم باید پیشرفت ملموس صورت بگیرد و ما در پایان این دوره از مذاکرات با یک جمع بندی بتوانیم به تهران برگردیم.

عراقچی در پاسخ این سوال که در حین مذاکرات و شروع مذاکرات و نشست کمیسیون برجام شاهد تحریم‌های جدید اروپا بودیم ما شاهد اقداماتی در نطنز بودیم و همچنین از سوی مقام‌های آمریکایی بارها طی روزهای گذشته شنیدیم که همه تحریم‌های آمریکا برداشته نخواهد شد، با این اوصاف آینده مذاکرات را به عنوان رئیس هیات مذاکره کننده چگونه می‌بینید و آیا تغییراتی در سیاست‌های مذاکرات انجام خواهد شد یا خیر؟ گفت: در سیاست‌های مذاکراتی ما که تغییری صورت نگرفته و نخواهد گرفت. موضع ما کاملا روشن هست. ما البته یک دور مذاکره بیشتر نداشتیم در این دور هم امیدوار به جمع بندی هستیم. مواضع آمریکایی‌ها هر چه که باشد باید به آنچه که مطلوب جمهوری اسلامی ایران هست نهایتا نزیک بشوند.

وی افزود: اتحادیه اروپا هم همینطور. اقدامی که اتحادیه اروپا دیروز انجام داد در اضافه کردن نام تعدادی از افراد و نهادهای ایرانی که در بین آن‌ها قهرمانان ملی جمهوری اسلامی ایران سرداران بزرگ ما هم حضور دارند یک اشتباه بزرگ و یک کار واقعا بی ارزش بود از نظر من. اروپا اصلا در موضعی نیست که بخواهد به دنیا درس اخلاق بدهد. در طول چند سال گذشته که تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ایران اعمال شد و خود اروپایی‌ها هم قبول داشتند که این تحریم‌ها غیر قانونی هست و خلاف حتی قطعنامه شورای امنیت است و قبول داشتند که مردم ایران خسارات دارند می‌بینند حقوق مردم ایران نقض شد در اثر این تحریم ها.

دسترسی به دارو دسترسی به خیلی از نیازهای اولیه برای مردم محدود شد و شاید از بین رفت و بسیاری شاید از این قضیه لطمه دیدند هیچ گاه اتحادیه اروپا نیامد حتی محکوم بکند چه برسد به اینکه بخواهد کسی را از مقام‌های آمریکایی یا از افراد آمریکایی که دست اندرکار این تحریم‌ها بودند بخواهد تحریم بکند.

بنا بر گزارشی عراقچی تاکید کرد: بنابر این ما اصلا از اروپا نمی‌پذیریم که بخواهد به ما درس اخلاق یا درس حقوق بشر بدهد. سابقه آن‌ها بسیار خراب هست در این زمینه، ما هم در اعتراض و در واکنش به این اقدامی که اروپایی‌ها دیروز انجام دادند وزارت امور خارجه گفتگوهای جامعی که بین ایران و اتحادیه اروپا جریان داشت و هر سال دو بار برگزار می‌شد را تعلیق کردیم. از آن مهمتر همکاری‌های بین ایران و اتحادیه اروپا در حوزه تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان که ۳ حوزه بسیار مهم برای امنیت اروپا و منطقه است البته را به حالت تعلیق در آوردیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت اروپایی‌ها باید بدانند که با مردم ایران باید با زبان کرامت صحبت بکنند. این موضعی هست که در جلسات دو جانبه و چند جانبه‌ای که در روزهای آینده خواهیم داشت، هم به آن‌ها صراحتا خواهیم گفت. اینطور نیست که بتوانند از موضع غیر منطقی با ما صحبت بکنند و ما حتما اجازه نخواهیم داد که به این روش با ما بتواند مذاکره کنند.

عراقچی درباره اظهارات آمریکایی ها که می‌گویند همه تحریم‌ها برداشته نخواهد شد نیز گفت: آمریکایی‌ها در موضعی هستند که از نظر ما قابل قبول نیست. امیدوار هستیم که این موضع خودشان را در جریان مذاکراتی که با اروپایی‌ها و بقیه اعضای ۴ به اضافه یک خواهند داشت تصحیح کنند. تا وقتی این موضع تصحیح نشود طبیعی هست که توافقی هم صورت نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات سقف زمانی دارد یا همینطور ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: مسلما تا وقتی که مذاکرات مسیر صحیح خودش را طی کند ما در مذاکرات حاضر خواهیم شد. ما اینجا نیامده ایم که وقت تلف کنیم. اگر مذاکره در آن مسیری که ما می‌خواهیم جلو برود و ما بتوانیم سریع‌تر به فهرست تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد برسیم خوب طبیعی است که مذاکره ادامه پیدا می‌کند. اما اگر ببینیم همچین اراده و نیتی وجود ندارد خوب طبیعتا مذاکره ادامه پیدا نخواهد کرد. مذاکره قطعا محدود خواهد بود و تا زمانی که منافع ما در آن تامین بشود ما در آن حضور خواهیم داشت و حاضر به بازی‌های مذاکراتی نخواهیم شد.