۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش تقاضای طلا یک روز پیش از انتخابات/ مسیر صعودی بازار فلزات گرانبها

۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
کد خبر: 478663
افزایش تقاضای طلا یک روز پیش از انتخابات/ مسیر صعودی بازار فلزات گرانبها

قیمت معاملات آتی طلا و نقره در معاملات ظهر روز گذشته ایالات متحده آمریکا درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات و علیرغم وضعیت عدم اطمینان موجود در بازارهای مالی روند افزایشی در پیش گرفت. بر این اساس ظهر روز گذشته قیمت طلای آتی دسامبر با افزایش ۱۵ دلاری به ۱۸۹۴.۹۰ دلار در هر اونس رسید، همچنین نقره آتی دسامبر نیز در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۴۷۴ دلاری به قیمت ۲۴.۱۲ در هر اونس معامله شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ هفته جاری را می‌توان یک هفته بزرگ تجاری خواند، برگزاری انتخابات ایالات متحده آمریکا و پیش بینی‌هایی که در این مورد انجام شده، هفته‌ای پر هیجان را پیش روی سرمایه گذاران و معامله گران قرار داده است. اگرچه بیشتر نظرسنجی‌های بیانگر پیشتازی بایدن در مقابل ترامپ هستند اما نکته آنجاست که وضعیت مشابهی هم در سال ۲۰۱۶ رقم خورده بود که در نهایت دونالد ترامپ علیرغم همه پیش بینی‌ها و نظرسنجی‌ها به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

با افزایش پرونده‌ها و موارد ابتلا به کووید - ۱۹ در ایالات متحده و اروپا، به نظر می‌رسد انگلیس هم به زودی مانند فرانسه شرایط قرنطینه‌ای و محدودیت‌های جدید را اعلام خواهد کرد. علیرغم همه موارد اشاره شده اما به عنوان نخستین هفته ماه نوامبر اشتیاق معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انجام معاملات رضایت بخش به نظر می‌رسد. وضعیت موجود البته که می‌تواند ناشی از موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده باشد که حداقل برگ برنده‌ای برای بازارهای سهام در کوتاه مدت به نظر می‌رسد.

پیروزی بایدن در انتخابات احتمالا بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت را که موجب رونق اقتصادی ایالات متحده می‌شود، پیش روی بازارها قرار خواهد داد، در مقابل پیروزی ترامپ هم منجر به کاهش مالیات شرکت‌ها و افراد و حفظ مقررات مناسب تجارت خواهد شد که ترامپ در چهار ساله نخست ریاست جمهوری خود وضع کرده است.

بازارهای سهامی جهان روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند، این روند صعودی با گزارش مدیران خرید خوش بینانه و افزایشی در آسیا و اروپا تکمیل شد. شاخص‌های سهام ایالات متحده نیز روز معاملاتی خود را در یک صعود جانانه به پایان برد.

از سوی دیگر شاخص مدیران خرید ایالات متحده در ماه اکتبر به رقم ۵۹.۳ در مقابل ۵۵.۴ ماه سپتامبر رسید. این شاخص در منطقه یورو هم موفق به ثبت ۵۴.۸ در مقابل ۵۳.۷ ماه سپتامبر شد.

بازارهای مهم خارجی هم در طول روز گذشته وضعیت باثبات‌تری را تجربه کردند. نفت خام نیمکس به کمترین سطح پنج ماه گذشته رسید و به قیمت ۳۶.۵۰ دلار در هر بشکه معامله شد. به عقیده تحلیل‌گران کاهش قیمت نفت خام می‌تواند ارتباط مستقیمی با گمانه‌های موجود در رابطه با اعلام قرنطینه‌های جدید و در پی آن تعطیلی مشاغل داشته باشد که بر روی تقاضای نفت خام تاثیرگذار خواهد بود. بازده اوراق ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۰.۸۶ درصدی معامله شد.

قیمت طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات اکتبر یعنی ۱۹۳۹.۴۰ دلار در هر اونس است، هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز حفظ سطح پشتیبانی ۱۸۵۱ دلار است که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات در ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و سپس بالاترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۱۹۱۳.۸۰ دلار در هر اونس است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۸۷۳.۳۰ و سطح پشتیبانی دوم پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۸۵۹.۲۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

قیمت نقره

(روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر در صورت از سرگیری روند صعودی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی معاملات نقره دستیابی به سطح قیمت ۲۵.۷۱ دلار است که بالاترین سطح قیمت معاملات در ماه اکتبر بوده و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز حفظ سطح پشتیبانی ۲۱.۸۱ دلار است که پایین‌ترین سطح قیمتی ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۵۰ دلار و سپس ۲۴.۶۷۵ دلار است که بالاترین سطح قیمت هفته گذشته بوده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۳.۴۶ دلار و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۲۲.۶۲ دلار در هر اونس مشاهده شده است.