۰ نفر

وزارت امور خارجه روسیه

تحریم‌های آمریکا علیه ایران آینده‌ای ندارد

۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴
کد خبر: 462957
تحریم‌های آمریکا علیه ایران آینده‌ای ندارد

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به مخالفت حداکثری در شورای امنیت با درخواست آمریکا برای بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، مطرح کرد که آمریکا در جایگاه قانونی لازم برای استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران قرار ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه، این وزارتخانه در بیانیه‌ای درباره تصمیم آمریکا برای به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران در پی عدم تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران نوشت: در ۲۵ اوت، شورای امنیت سازمان ملل مذاکراتی مفصل درباره درخواست اخیر آمریکا برای بازگردانی قطعنامه‌های اخیر سازمان ملل درباره تحریم‌های ایران داشته است. این قطعنامه‌ها پس از انجام شدن توافق برنامه جامع اقدام عمل مشترک(برجام) لغو شدند. نتیجه که بسیار روشن  است این است که شورای امنیت نمی‌تواند اقدامی بر اساس این درخواست آمریکا انجام دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه در ادامه مطرح کرد: همکاران آمریکایی ما این فرصت را داشتند که ببینند جامعه بین‌المللی درخواستشان برای بازگردانی تحریم‌ها از طریق مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها(اسنپ بک) را که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ذکر شده است، سرسختانه رد می‌کند. این بخش از مقررات برجام تنها می‌تواند توسط یک کشور مشارکت کننده در توافق فعال شود. آمریکا چنین کشوری نیست، همان طور که بیش از یک بار اعلام کرده است، اظهاراتش را با تصمیمات و اقدامات اجرایی مستحکم می‌کند. این اقدامات واشنگتن که تخطی آشکاری از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است با نارضایتی و محکومیت همگانی مواجه شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: قصد واشنگتن برای تحمیل تعبیر اشتباهش از قطعنامه ۲۲۳۱ به جامعه بین‌المللی و شانه خالی کردن از عدم عمل به تعهداتش با تفاهم و حمایت در شورای امنیت سازمان ملل مواجه نشده است. چند روز بعد، رئیس شورای امنیت سیگنال‌های رسمی واضحی از بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت دریافت کرد. آن‌ها می‌گفتند حق آمریکا برای بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسند. به آمریکا به وضوح نشان داده شده است که در این موضوع از هیچ جایگاه قانونی برخوردار نیست و اقدامات آن هیچ ارتباطی به صلح و امنیت بین‌المللی ندارند و بنابراین نمی‌توانند به بازگردای تحریم‌هایی منتهی شوند که مدت‌ها پیش لغو شدند. به بیان دیگر، اقدام آمریکا هیچ آینده‌ای ندارد و هیچ پیامد قانونی نخواهد داشت.

بیانیه وزارت خارجه روسیه می‌افزاید: اگرچه این قابل توجه است که نمایندگان آمریکا به جای نتیجه‌گیری از این، اتهاماتی به شورای امنیت و اعضای آن وارد می‌کنند و این کارشان خارج از چارچوب‌های پذیرفته شده دیپلماتیک است. آمریکا که تنها مانده است، به دم زدن از "رهبری"اش ادامه می‌دهد، در حالی که سیاست نادیده گرفتن واقعیت که انتخاب آن است، تنها منجر به پیچیده‌تر شدن وضعیت می‌شود. از واشنگتن می‌خواهیم این‌ها را در نظر گرفته و به مسیر درست بازگردد.