۰ نفر

جای خالی بیمه نامه مهریه در ویترین محصولات شرکت‌های بیمه‌ای

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 358316
جای خالی بیمه نامه مهریه در ویترین محصولات شرکت‌های بیمه‌ای

بیمه نامه مهریه، واژه‌ای پرطمطراق اما بدون کاربرد؛ ابزاری حمایتی که در شرایط فعلی تنها نامی کوچک از آن به یادگار مانده و همچنان درصنعت بیمه مهجورمانده است.! دلیل آن نیز این است که شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل ریسک بالا،چندان هم انگیزه و اشتهایی برای پذیرش تعهدات آن، ازخود نشان نمی‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، طرح بیمه مهریه اوایل دهه 90 توسط مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مطرح شد و در همان زمان هم مورد استقبال عده ای قرار گرفت اما شکی نیست که تا اینجای کار، شرکت های بیمه ای انگشت شماری هستند که این بیمه نامه را فقط پیگیری کرده اند.

درحال حاضر بیمه مهریه ،درزیر مجموعه بیمه عمر قرارگرفته اما هنوز هم معلوم نیست که تناسب آن با بیمه نامه عمر در چیست؟

درست یا غلط،دلیل قرار گرفتن بیمه نامه مهریه درزیر پوشش بیمه نامه عمر،گویا به دلیل تعاریفی است که برای آن صورت گرفته اما بازهم این امر دلیل محکمی برای این نوع تقسیم بندی به شمار نمی رود.

بیمه نامه  مهریه ،نوعی از بیمه نامه  بوده که در آن زوج طی یک قرارداد با شرکت بیمه ای، براساس سن، ارزش ریالی مهریه و مدت زمان قرارداد(مدت قرارداد بیمه های مهریه، 5، 10 و 15 سال هستند)، حق بیمه ای به شرکت بیمه گر مورد نظرخود پرداخت می کند تا در عمل، تمام و یا بخشی از مهریه همسرخود را پرداخت کرده باشند.

بیمه گزار (زوج) می تواند تمام و یا بخشی از مهریه را بیمه کند و اجباری برای تمام مهریه ذکر شده در عقدنامه وجود ندارد.

دراین بین،زوج می تواند حق بیمه خود را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه ویا حتی سالانه پرداخت کند.

سقف پوشش بیمه مهریه اما  20 میلیون تومان است.

به این معنی که اگر ارزش مهریه بیش از 20 میلیون تومان باشد، تنها بخشی  از آن تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

خطرات اصلی در بیمه نامه مهریه خطر فوت، فوت بر اثرحادثه و ازکارافتادگی بوده وطلاق به عنوان خطرات اصلی این بیمه نامه شناخته نمی شود.

دلیل اصلی آن که شرکت های بیمه گر،طلاق را جز خطرات محسوب نمی کنند،ناشی از  امکان سوءاستفاده از این پوشش بیمه ای  است؛  بدین  معنی که زن و شوهرمی توانند با تبانی از یکدیگر جدا شده و پس از دریافت مهریه، دوباره به یکدیگررجوع کنند.

واقعیت این است که در حال حاضر، هرروزه شش نفر به دلیل ناتوانی درپرداخت مهریه همسران خود،راهی محبس شده و مابقی زندگی خود را از پشت میله های زندان، به تماشا می نشینند.

روایتی تلخ که از حال وروز ناخوش زوج هایی حکایت دارد که به هر دلیل نتوانسته اند مابقی زندگی خود را در زیر یک سقف با یکدیگر ادامه دهند.

اما چاره کارچیست؟

یکی از راه های برخورد مناسب دراین زمینه،طراحی درست وکاربردی بیمه نامه مهریه است.

بیمه نامه ای که درحال حاضر بیمه دولتی ایران درقالب بیمه نامه مهریه ارایه کرده همچنان به مرحله اجرا نرسیده و تنها درحدیک طرح باقی مانده است.

"جوادسهامیان مقدم"عضوکنونی هیات مدیره شرکت بیمه تعاون،درگفت و گو با چابک‌آنلاین گفته: در زمانی که مدیرعامل بیمه ایران بوده این طرح را ارائه داده وتا مرحله اجرا هم پیش رفته، اما به دلیل بازنشسته شدن و جدایی او از بیمه ایران ،از سرانجام این طرح بی خبر است.

وی، بیمه نامه مهریه را یکی از رشته های خوب بیمه ای درصنعت بیمه  توصیف کرده و افزوده که در صورت اجرایی شدن آن،به خوبی مورد اقبال صنعت بیمه و حتی خانواده ها قرارمی گیرد وبه تقویت کانون  گرم خانواده هم کمک  خواهد کرد.

سهامیان مقدم،نحوه پرداخت مهریه را یک دغدغه بزرگ برای زن و مرد برشمرد و اذعان داشت که  اگر یک مکانیزم درست برای پرداخت آن طراحی شود،صنعت بیمه،مهریه را درحد معقول  بیمه خواهد کرد و به مرور سطح مهریه به یک سطح استانداردمی رسدو مزیت دیگر آن نیز این است که مهریه باعث ایجاد یک پشتوانه روحی و مالی برای زن خانواده محسوب می شود.

با تردید می توان گفت که  بیمه نامه مهریه هم مانند برخی از بیمه نامه های دیگر،از سوی شرکت های بیمه ای مورد کم توجهی قرارگرفته و اطلاع رسانی چندانی هم پیرامون آن صورت نگرفته،همین امرسبب شده تا بسیاری از وجود چنین بیمه نامه ای بی خبر باشند.

دست اندرکاران بیمه ای معتقدندکه اشکالات زیاد بیمه نامه مهریه وامکان سوء استفاده بیمه گر ازآن، یکی از دلایلی  بوده که اشتهای شرکت های بیمه ای  را برای توسعه این نوع بیمه نامه، کورکرده است.

در واقع،بیمه نامه مهریه درزمان طلاق چندان هم قابل استفاده نیست زیرا طلاق امری اختیاری بوده و یک ریسک بیمه ای تلقی نمی شود.

مشکل دیگر این نوع بیمه نامه سقف 20 میلیون تومانی آن برای این نوع بیمه نامه بوده وبا توجه به افزایش قیمت سکه ، مبلغ 20 میلیون تومان برای  سقف این نوع بیمه نامه ، رقم بسیار ناچیزی به شمار می رود.

تااینجای کار، می توان جمع بندی کرد که بیمه نامه مهریه طرحی  بوده که دریک بازه زمانی مطرح شده وضعف در بررسی همه جانبه زوایای آن،سبب شده تا این نوع بیمه  نامه بیشتر درفهرست محصولات شرکت های بیمه ای برجسته نشود.

شاید هم دلیل دیگر آن این باشد وقتی بیمه نامه  ای به نام شخص و یا یک شرکت بیمه ای ثبت می شود،شرکت های دیگر تا 3 سال آینده  اجازه بهره برداری از آن محصول را ندارند.

هرچه که هست درشرایط فعلی،در ویترین محصولات شرکت های بیمه  ای،جای خالی بیمه نامه مهریه به خوبی خود را  نشان می دهد.