۰ نفر

در گفت‌وگو با فعالان بازار فولاد عنوان شد؛

"نوردکاران" صنف خوشبخت دوران التهاب بازار فولاد/ عرضه کمتر از ٤٠درصد محصولات نوردکاران در بورس

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۷
کد خبر: 481464
"نوردکاران" صنف خوشبخت دوران التهاب بازار فولاد/ عرضه کمتر از ٤٠درصد محصولات نوردکاران در بورس

بررسى ها نشان مى‌دهد که طى ماه‌هاى اخیر با وجود گلایه‌هاى پیاپى احمد رضوى نیک، رییس انجمن نوردکاران در خصوص کمبود عرضه شمش توسط فولادسازان در بورس کالا، شرکت هاى نوردى کمتر از ٤٠ درصد از مجموع شمش معامله شده در بورس کالا را به‌صورت محصولات طویل شامل انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بورس معامله کرده و متاسفانه مابقی این محصولات به قیمت آزاد در بازار فروخته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ میتوان ادعا کرد بخشى از عرضه‌هاى شمش و اسلب فولادسازان با قیمت‌هاى ارزان، به جاى حرکت به سمت تولید از سوى برخى نوردکاران روانه بازار سیاه شده است. به این ترتیب نوردکاران نه تنها از عرضه محصولات خود در بورس پیروی نمی کنند، بلکه روند قیمتی فروش محصولات آنها حکایت از آن دارد که این صنف، منتفعان دوران التهاب بازار فولاد تحت تاثیر سیاست قیمت‌گذاری دستوری شمش فولاد هستند.

با شعار حمایت از مصرف‌کننده به دنبال منفعت شخصی هستند

در همین رابطه، دبیر انجمن فولاد با بیان اینکه نوردکاران در برابر کاهش قیمت میلگرد مقاومت کرده و در مقابل، ۶۵ درصد محصول خود را در بورس عرضه نمی‌کنند، معتقد است این صنف با شعار حمایت از حقوق مصرف کننده به دنبال حفظ منافع شخصی خود هستند و در قبال خرید شمش ارزان، محصول گران را به مصرف‌کننده نهایی عرضه میکنند.

سید رسول خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه براساس آمارهای رسمی بورس کالا، نوردکارانی که شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریده‌اند، فقط ۳۵ درصد از آن را به صورت محصول در بورس کالا عرضه کرده‌اند، تصریح کرد: فولادسازان علی رغم بالابودن نرخ مواد اولیه خود و افزایش نرخ ارز اما برای حمایت از مصرف کننده واقعی پیش قدم شدند و انتظار داشتیم با کنترل و نظارت وزارت صمت، نفع این کاهش قیمت به مردم برسد. اما با عرضه‌هایی که طی هفته‌های اخیر در محصولات نوردی رخ داد، مشخص شد که جنجال و هیاهوی عده‌ای که دم از حقوق مصرف کننده می‌زنند، فقط برای منافع شخصی آنها بوده است؛ به طوری که علی رغم کاهش قیمت شمش، قیمت میلگرد آن هم در بورس کاهش ناچیزی پیدا کرد و در واقع این ارزانی شمش فولاد در میانه راه گم شد و به مردم نرسید!

فروش محصول تولیدی از شمش ارزان به قیمت گران در بازار آزاد 

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این رابطه گفت: اکنون تعداد اندکی از نوردکاران اسلب را می‌گیرند و تبدیل به ورق می‌کنند و در مقابل تعداد زیادی از نوردکاران مواد اولیه خود را از بورس و با قیمت ارزان خریداری می‌کنند، اما آن را به محصول نهایی تبدیل نمی‌کنند و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و در نهایت باعث التهاب در بازار می‌شوند.

به گفته عظیمیان، اگر عرضه و تقاضا در بازار مدیریت شود و بتوانیم پاسخگوی ۸۰ تا ۹۰ درصد از نیاز باشیم، تمامی مشکلات و مسائل حل خواهد شد. به این شکل که فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان نیاز نوردکاران به ورق و اسلب را تأمین کنند و در مقابل نوردکاران نیز باید متعهد شوند که محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه کنند؛ ضمن اینکه باید بر عرضه این صنف در بورس نظارت صورت گیرد.

بر عرضه محصولات نوردی در بورس نظارت نمی‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در خصوص عدم عرضه تمام تولیدات نوردکاران در بورس، عنوان کرد: با بررسی آمارهای معاملاتی در بورس کالای ایران ملاحظه می‌شود که تنها ۲۴ درصد از مجموع شمش معامله شده در بورس کالا در سال ۱۳۹۸ به‌صورت محصولات طویل شامل انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بورس عرضه و معامله شده و مابقی به قیمت آزاد در بازار فروخته شده است. این نسبت در ۷ ماه سال‌جاری کمتر از ۴۰ درصد است. به عبارتی بیش از ۶۰ درصد شمشی که در بورس معامله شده، با قیمت‌های مدیریت‌شده یا به عبارتی با قیمت دستوری، به نوردکاران داخلی تحویل و در بازار آزاد معامله شده و بخشی نیز صادر شده است. البته این وضعیت در سال ۱۳۹۷ نیز با شدت بیشتری انجام می‌شده و از اوایل سال ۱۳۹۷ محصولات فولادی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و به‌صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شده، ولی بر عرضه محصولات نوردی هیچ نظارتی صورت نمی‌گرفته که در نتیجه این عدم نظارت ها چند هزار میلیارد رانت به جیب افرادی معدود سرازیر شد.

محمدی در خصوص دلایل عدم تمایل نوردکاران به ارائه محصولات خود در بورس کالا، گفت: تصور می‌کنم شرکت‌های نوردی نیز تمایلی به فروش محصولات خود به قیمت دستوری ندارند. نکته مهمی که همواره مورد غفلت واقع شده، لزوم عرضه محصولات نوردی در بورس بوده است، این در حالی است که مردم نیاز به میلگرد و کلاف و تیرآهن و پروفیل دارند نه شمش و تختال و ورق.

اگر ترتیبی داده شود که ابتدا کارخانه‌های نوردی محصولات نوردی خود را در بورس عرضه کنند و به مقدار عرضه و با قیمتی برگرفته از قیمت محصولات نوردی در بورس، شمش و تختال موردنیاز شرکت‌های نوردی توسط فولادسازان تامین شود، می‌توان امیدوار بود مردم نیاز خود به محصولات فولادی را با قیمت ارزان‌تری تامین کنند.

محمدی در پایان پیشنهاد کرد: پیشنهاد می‌شود ابتدا میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل و لوله در بورس کالا به قیمت منطقی برگرفته از قیمت‌های جهانی و با نرخ ارز نیما یا سنا عرضه شود و شمش فولادی به نسبتی از قیمت محصولات فروش‌رفته در بورس کالا، به عرضه‌کنندگان محصولات نهایی تحویل شود.