۰ نفر

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی خبر داد:

راه اندازی سامانه جدید برای صدور کدهای PRX و کاهش زمان صدور کدهای سبدگردانی

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴
کد خبر: 470577
راه اندازی سامانه جدید برای صدور کدهای  PRX  و کاهش زمان صدور کدهای سبدگردانی

علیرضا ماهیار، مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، از راه اندازی سامانه جدید صدور کدهای PRX خبر داد که فعالیت سبدگردانی در بازار سرمایه را توسعه می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، علیرضا ماهیار، مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه جدید که با چند شرکت سبدگردان به صورت آزمایشی و پایلوت شروع به کار کرده، زمان صدور کدهای سبدگردانی را به کمتر از سه روز کاهش خواهد داد.

وی افزود: شرکت سپرده‌گذاری، درگاههای اختصاصی و تخصصی برای ذی نفعان مختلف در نظر گرفته است؛ از جمله درگاه اختصاصی کارگزاران با عنوان " کارا" و درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه که بخش سهامداران آن "دارا"، بخش ناشران و نهادهای مالی آن "دانا" و بخش نهادهای نظارتی آن " ناظر" نام دارد. اخیرا هم درگاه ویژهای برای مجموعه شرکتهای سبدگردان، طراحی و  راهاندازی  شد.

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی (سمات) توضیح داد: این سامانه بر اساس تعامل فشرده با مجموعه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیریت فناوری اطلاعات و کانون نهادهای سرمایهگذاری شکل گرفته است.

ماهیار با بیان اینکه پیاده سازی و آزمایش سامانه طی دو ماه انجام شد، توضیح داد: در این مدت تقریبا هر دو هفته یک بار جلسات تحلیل و طراحی و متعاقب آن پیاده سازی این نیازمندی در داخل مجموعه درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه انجام شد.

وی با اشاره به نقش مهم مجموعه شرکت های سبدگردان  در مدیریت سبد دارایی سهامداران  بازار سرمایه گفت: نکته خیلی مهم آن است که شرکت های سبدگردان باید سجامی باشند تا بعد از سجامی شدن خیلی راحت بتوانند بدون هیچ گونه حضور و مراجعه ای در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه وارد شوند و بعد از آن در قسمت مدیریت عملیات، عملیات مربوط به ارتباطات خود با مجموعه سپرده گذاری را انجام دهند.

ماهیار ادامه داد: به این ترتیب، شرکتهای سبدگردان  میتوانند برای فرآیندهایی مانند ایجاد قرارداد، متمم قرارداد، تمدید قرارداد و فسخ قرارداد، هم به صورت مکانیزه درخواست قرارداد جدید ایجاد کنند و هم قرارداد قبلی را ببینند و در صورت نیاز ویرایش کنند.

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سمات افزود: نکته حایز اهمیت این است که در مدل قبلی وقتی یک قرارداد سبدگردانی ایجاد می کردند، قاعدتا به صورت اتوماسیون و دسته ای به شرکت سپرده گذاری می آمد تا در نوبت قرار گیرد و  همکاران سپرده گذاری، استعلام گیری میکردند. در این استعلام گیری خیلی از درخواستها خارج می شد و عملا فرایند رفت و برگشت تا ایجاد،  بسیار طولانی و زمان بر شده بود.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش اقبال عمومی به بازار سرمایه، این پیاده سازی میتواند نقش بسیار مهمی داشته باشد، اظهار داشت: زمانی که یک مجموعه سبدگردان قرارداد PRX را  ایجاد میکند، کنترل اینکه سهامدار انتخابی، سجامی هست یا خیر، در همان مرحله اول انجام میشود.

ماهیار ادامه داد: قسمت دوم بحث، کنترل دارایی است و اینکه آیا تمام یا تنها بخشی از آن  اختصاص داده شده است؛ نهایتا قسمت سوم  اینکه دارایی که سهامدار برای کد PRX  مدنظر داشته،  فریز نباشد.

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سمات گفت: قاعدتا وقتی این چک لیستها از سمت خود سبدگردان انجام شود، از رفت و برگشت غیرضروری بین سبدگردان و سپرده گذاری جلوگیری و زمان بسیار قابل توجهی ذخیره می شود؛ ضمن اینکه این خدمات، کاملا به صورت مکانیزه و الکترونیکی شکل میگیرد.

وی توضیح داد: نکته بعدی این است که شرکت سپردهگذاری هم بر اساس زمانبندی که با شرکتهای سبدگردان دارد، فایلهای تجمیعی این سبدها را به صورت یکجا در داخل سامانه پس از معاملات در طی روز اعمال میکند و بعد به صورت خودکار از فردای آن روز میتوانند نسبت به کنترل دارایی بر اساس شرایط ایجاد شده اقدام کنند.

به گفته ماهیار، بخش قابل توجهی از این نیازمندی معطوف به این بود که ارتباط بتواند به صورت یکپارچه و در قالب یک سیستم تعامل محور شکل بگیرد که الان این اتفاق رخ داده است.

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی (سمات) اطمینان داد: با توجه به اینکه اطلاعات سهامداران از طریق درگاه سجام جمع آوری و راستی آزمایی شده،  قاعدتا می توان  سهامداران سجامی را بدون هیچ گونه مشکلی از این خدمت جدید بهره مند کرد و شرکت های سبدگردان هم این خدمت را به صورت کاملا مکانیزه ارایه خواهند داد.