صندوق‌های ETF «سهامی» نیمی از افت شاخص کل را در خود تعدیل کردند، صندوق‌های مبتنی بر طلا با وجود افزایش ارزش ذاتی آن‌ها، دچار افت بازدهی شدند و دارا یکم همچنان روزهای سختی را با شدیدترین کاهش در مقایسه با سایر صندوق‌های سهامی تجربه می‌کند.

اقتصاد آنلاین امیر مهدی زاده، صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۳.۳ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۲.۵ درصد افت کرد، این در حالی بود که شاخص کل بورس کاهشی ۵.۴ درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

کمترین افت قیمت هفتگی مربوط به صندوق بذر امید آفرین (بذر) با ثبت ۱.۱ درصد افت قیمت بود و NAV این صندوق نیز ۳.۸ درصد کاهش یافت. ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی (بدون در نظر گرفتن دارا یکم) مربوط به صندوق آرمان سپهر آشنا (آسام) بود به طوری که NAV آن ۴.۸ درصد ریزش داشت.

طی هفته گذشته، همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام دچار کاهش قیمت و افت ارزش ذاتی خود شدند. با این وجود، حباب قیمتی صندوق آوای معیار (آوا) با ۰.۹ درصد افزایش مواجه شد و به عدد ۱۲.۳ درصد رسید. همچنین بیشتر کاهش حباب را(بدون در نظر گرفتن صندوق‌های با حباب منفی) صندوق امین تدبیرگران فردا (الماس) با کاهش ۳.۲ درصدی تجربه کرد و حباب این صندوق به عدد ۰.۱ درصد رسید.

صندوق آسمان آرمانی سهام (آساس) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق (بدون در نظر گرفتن دارا یکم) در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۲.۳ درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق آوای معیار)آوا) نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۱۲.۳ درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین افت ۴.۳ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشتند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۸.۴ درصد رشد قیمت داشت و ۰.۱ درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه سکه طلای زرافشان (زر) بهترین بازدهی (۰.۲- درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه سکه طلای مفید (عیار) نیز که حباب ۱۲.۷ درصدی داشت همچنان بیشترین انحراف قیمت را در بین صندوق‌های قابل معامله در اختیار دارد. این حباب در حالی شکل گرفت که هفته گذشته این صندوق حبابی ۳۲.۶ درصدی به خود دیده بود.

روزهای تلخ دارا یکم ادامه دارد

از نکات قابل توجه، کاهش ۱۱ درصدی قیمت واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود. این صندوق که در هفته گذشته حباب ۱۱.۸- درصدی را پشت سر گذاشته بود، با کاهش شاخص کل، باز هم دچار افزایش فاصله قیمت پایانی و ارزش ذاتی خود شد و این حباب منفی به عدد ۱۵.۲ درصد رسید. این وضعیت دارا یکم، بدترین عملکرد را در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام ثبت کرد. همچنین بیشترین کاهش NAV هم مربوط به دارا یکم بود.

11

 طراحی اینفوگرافیک: شبنم نعیمی