۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

مالیات مضاعف برای بانک‌ها در صورت خرید، بیشتر از سقف تعیین‌شده

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
کد خبر: 466681
مالیات مضاعف برای بانک‌ها در صورت خرید، بیشتر از سقف تعیین‌شده

جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حضور بانک‌ها در بورس و قواعد قانونی آن گفت: سقف خرید سهام برای بانک‌ها مشخص است، اگر مازاد بر سقف تعیین شده سهام خریداری کنندف مشمول مالیات مضاعف می‌شوند .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان بازار سرمایه از روزهای گذشته در پی اعلام سازمان بورس برای ورود بانک‌ها به بازار سرمایه واکنش‌های مختلفی به این موضوع نشان داده‌اند، واکنش‌هایی که نشان می‌دهد حضور بانک‌ها در بازار سرمایه نه تنها به صلاح و منفعت بورس نیست بلکه درآینده‌ای نه چندان دور سایر حوزه‌ها و بخش‌های اقتصادی کشور را درگیر مسائلی می‌کند که نتیجه آن خسارت‌های بعدی به اقتصاد و گسترش بیش از پیش تصدی‌گری بانک‌ها و تورم دراقتصاد ایران است.

جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره حضور بانک‌ها در بورس و قواعد قانونی آن توضیح داد:  بر اساس قانون رفع موانع تولید، سقف سرمایه‌گذاری بانک‌ها در املاک و مستغلات و خرید دارایی‌ها و واحدهای تولیدی کاملاً مشخص است، لذا اگر این اندازه به سقف مجاز خود نرسیده باشد، بانک ها به صورت قانونی می‌توانند در بازار سرمایه فعالیت داشته باشند، بنابراین سقف خرید سهام برای بانک‌ها مشخص است، اگر مازاد بر سقف تعیین شده سهام خریداری کنند مشمول مالیات مضاعف می‌شوند .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به ورود بانک‌ها به بازارسرمایه خاطر نشان کرد: قطعا ورود بانک‌ها به بازار سرمایه نباید انجام شود، چرا که ورود بانک‌ها به بورس مصداق دقیق بنگاه‌داری است. اگر در شرایط اضطراری آن هم با مصوبه سران قوان نیازی به حضور بانک‌ها در بازار سرمایه باشد به صورت موقتی می توانند چند صباحی دربورس فعالیت داشته باشند اما تا کنون سران قوا چنین مصوبه و اجازه‌ای به بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس نداده‌اند.

جعفر قادری، اقتصاددان درباره مصوبه شورای عالی بورس چنین اظهار کرد: ورود بانک‌ها به بازار سرمایه با شرایط ذکر شده  به هیچ وجه قانونی نیست، ضمن اینکه آنچه شورای عالی بورس مصوب کرده نمی‌تواند ملاک عمل وزیراقتصاد قرار بگیرد ، لذا وزیر اقتصاد و دارایی مکلف است که اگر مازادی بر سقف تعیین شده وجود دارد آن را به صورت روشن و شفاف  مشخص کند و مابقی هم مشمول پرداخت مالیات قرار می گیرد. طبیعی است مجلس شورای اسلامی می تواند در این باره از وزیر سوال کند و وزیر  اقتصاد و دارایی هم مکلف به رعایت قانون است.

استاد اقتصاد درخصوص اثرگذاری بانک‌ها در بورس گفت:  ورود به ورود بانک‌ها به بازار بورس منجر به افزایش  تقاضا برای خرید سهام می‌شود، لذا می تواند مقدار کمی از ریرش سهام  جلوگیری به عمل آورد. قطعا اگر بانک‌ها منابعی برای سرمایه‌گذاری دربورس دارند باید آنها را به سمت ایجاد واحدهای جدید در بورس ببرند نه اینکه صرفا به نقل و انتقال بین خود و سایر سهامداران منتهی شود.

وی در این باره توضیح داد: در کوتاه مدت ممکن است با ورود بانک‌ها به بازار سرمایه مقداری تقاضا برای خرید سهام ایجاد شود و از ریزش سهام جلوگیری شود اما ورود بانکها برای اصلاح روند بازار سرمایه و رساندن بورس به وضعیت تعادلی یک  کار اصولی و عملی نیست.طبیعی است ورود بانک‌ها به بورس به معنای افزایش بنگاه‌داری آنهاست، لذا منابعی که بانک‌ها باید به عنوان تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار بدهند از دسترس تولید کنندگان خارج میشود و دیگر منابعی برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و اقتصادی نمی ماند.
جعفر قادری در پایان تاکید نمود: بنا به دستور  مقام معظم رهبری و آنچه به عنوان اهداف تاسیس بانک‌ها مورد نظر است قرار بود که بانک ها دیگر بنگاه‌داری نکنند تا با آزاد سازی منابع بانک‌ها، تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی و ایجاد واحدهای جدید قرار بگیرد، طبیعی است اگر این منابع در بنگاه‌داری در بورس صرف شود بانک‌ها وظایف اصلی خود را انجام نمی‌دهند و نمیتوانند به تعهدات خود در قبال فعالان اقتصادی عمل کنند. به هر حال دو نماینده مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی بورس حضور دارند و هرآنچه تصمیم گرفته می‌شود را به مجلس گزارش می‌دهند تا مجلس شورای اسلامی هم با طرح سوال از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس مانع اجرای مصوبه هایی شود که عملا خلاف قانون است.