۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

مساعد بودن شرایط برای بازگشت بازار سرمایه از مقطع کنونی/ با بازگشت اعتماد به بورس، شاهد افزایش بازدهی بازار خواهیم بود

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴
کد خبر: 464134
مساعد بودن شرایط برای بازگشت بازار سرمایه از مقطع کنونی/ با بازگشت اعتماد به بورس، شاهد افزایش بازدهی بازار خواهیم بود

عسکری، کارشناس بازار سرمایه گفت: بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر وضعیت بازار سهام حاکی از مساعد بودن شرایط برای بازگشت بازار از مقطع کنونی است.

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه و معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: قیمت ارز در بازار آزاد و رشد قیمت آن در سامانه نیمایی به همراه رشد بازارهای جهانی و قیمت کامودتی ها، حاکی از بهبود شرایط شرکت‌ها در ماه‌های آتی دارد و سرمایه‌گذارانی که به نیت عدم بازگشت به بازار در قیمت های فعلی، اقدام به فروش سهام شرکت های ارزنده می‌کنند، قطعا پشیمان خواهند شد. 

وی افزود: گزارش‌های تولید و فروش در بیشتر شرکت‌ها به واسطه اهرم تورم و قیمت ارز به شدت جذاب شده است و انتظار می‌رود سودآوری آن ها در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد مقبولی را تجربه کند.

عسکری اضافه کرد: همان طور که انتظار می‌رفت، بازار سرمایه پس از رالی رشدی چند ماه اخیر وارد مرحله اصلاح شد که به دلیل برخی وقایع و تصمیمات داخل و خارج از بازار سرمایه به هیجان فروش و ترس ناشی از کاهش بیشتر سرمایه مبدل شد، که تا حدودی این رفتار از سوی سرمایه‌گذاران جدید قابل درک است. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین کاهش بیش از این قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها فاقد توجیه منطقی بوده و تنها دلیل آن ترس و هیجان زیاد سرمایه گذاران است که به مرور زمان و با بازگشت اعتماد به بازار، شاهد افزایش شاخص و بازدهی بازار سهام خواهیم بود. به نحوی که در بازه یک سال آتی، شاخص قادر خواهد بود علاوه بر باز پس‌گیری سقف قبلی خود، رکوردهای جدیدی از خود به نمایش بگذارد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید اظهار داشت: تجربه بورس‌های توسعه یافته در سال‌های اخیر نشان میدهد، نقش سهامداران حقوقی در زمان وقوع بحران و فروش‌های هیجانی برای بازگشت اعتماد به بازار بسیار پررنگ است. در سال 2015 بورس‌های چین با فشار فروش بالایی همراه بودند و اشخاص حقوقی و هلدینگ‌ها توانستند در بازه زمانی کوتاهی با انجام خریدهای سنگین جو اعتماد به بازار را افزایش دهند.

وی گفت: در چند ماه اخیر شاهد سقوط بورس‌های آمریکا به دلایلی چون شیوع ویروس کرونا بوده ایم، ولی با حمایت حقوقی‌ها در قیمت‌های جذاب اکنون علاوه بر باز پس‌گیری سقف قبلی، شاخص‌ها رکوردهای بالایی را به ثبت رساندهاند. آن چه در مقطع کنونی مشاهده می‌شود، حمایت نه چندان مناسب حقوقی‌ها و سهامداران عمده از بازار است و به نوعی قدرت عرضه بر تقاضا همچنان غلبه دارد. لازمه بازگشت اعتماد به بازار، حضور پررنگ حقوقی‌ها و سهامداران عمده برای چند روز مداوم و خرید در اکثر شرکت‌های زیر مجموعه است که امیدواریم این مهم در روزهای آتی محقق گردد.

عسکری بیان کرد: همان‌طور که اشاره شد قیمت ارز، گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌ها، قیمت کامودیتی در بازارهای جهانی و برخی از متغیرهای داخلی میتواند محرک خوبی برای رشد بازار در هفته‌های آتی محسوب شود. علاوه بر این، صبر در سرمایه‌گذاری به خصوص در بازار سهام لازمه سودآوری بلندمدت در این بازار است که همواره به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود. داشتن دید بلند مدت و پرهیز از معاملات هیجانی، چه در خرید و چه در فروش موجب می‌شود سرمایه گذاران متضرر نشوند و این مهم به حضور حداکثری عامه مردم به بازار کمک خواهد کرد.