۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بازگشت بورس به روند مثبت با حمایت حقوقی‌ها/ پیش‌بینی دقیق بازار سرمایه مشکل است

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۵۲
کد خبر: 462764
بازگشت بورس به روند مثبت با حمایت حقوقی‌ها/ پیش‌بینی دقیق بازار سرمایه مشکل است

احمدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم عرضه حقوقی‌ها و خرید اشخاص حقیقی در روز گذشته و روز جاری قابل توجه است و حمایت حقوقی‌ها، روند مثبت را به بازار برگرداند. اما نمیتوان پیش‌بینی دقیق و قطعی از تداوم روند فعلی بازار سرمایه یا توقف آن ارائه کرد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ مرتضی احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: البته باید گفت این موضوع که روند مثبت بازار سهام ادامه پیدا می‌کند یا خیر به برخی از عوامل از جمله تصمیمات دولت درخصوص بازار سرمایه بستگی دارد.

وی افزود: رشد بازار سرمایه از ابتدای سال همگام با دیگر پارامترهای اقتصادی مانند رشد اقتصاد ملی، نقدینگی و... نبود و جریان ورود نقدینگی به بازار و حمایت‌های دولت، بازار سرمایه را در وضعیت فعلی قرار داد. به نحوی که نسبت P به E بازار در حال حاضر حدود 20 بوده و برآورد وضعیت بازار در هفته‌های آینده را دشوار کرده است.

احمدی اضافه کرد: بازار سرمایه با نوساناتی همراه است. به نظر من اصلاح بازار در روزهای اخیر و ریزش قیمت‌ها کمی غیرمنطقی بود. بازار به طور حتم در وضعیت اصلاح قرار می‌گرفت، اما چنین حدی از اصلاح و شکل‌گیری صف‌های زیاد فروش، تا حدودی غیرمنطقی بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نمادها و سهم‌های کوچک باتوجه به رشد، سودآوری، ارزش جایگزینی دارایی‌ها و... مورد استقبال قرار می‌گیرند. اما برخی از نمادهای کوچک، حباب زیادی دارند و نمیتوان مقایسه‌ای را برای کل نمادهای کوچک انجام داد.

وی اظهار داشت: به نظر من، نمادهای بزرگ باتوجه به حمایت‌های صورت گرفته توسط دولت، اشخاص حقوقی، سهامداران عمده و... از آنها برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر هستند.