۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

لزوم حمایت از بازار سرمایه/ سرمایه‌گذاران با آشنایی با سازوکار بورس اقدام به سرمایه‌گذاری کنند

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
کد خبر: 462755
لزوم حمایت از بازار سرمایه/ سرمایه‌گذاران با آشنایی با سازوکار بورس اقدام به سرمایه‌گذاری کنند

در روز گذشته و روز جاری، بازار سرمایه پس از پشت سر گذاشتن چندین روز منفی به روند مثبت خود بازگشت. اما باید دید این روند مثبت در بازار سهام تداوم می‌یابد یا خیر.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ پرندیس کوثری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: به نظر من تداوم روند مثبت در بازار سرمایه قابل پیش‌بینی نیست. این بازگشت هم می‌تواند صعود موقت محسوب شود و هم امکان اصلاح دوباره در بازار وجود دارد. اما از منظر تکنیکال نمیتوان نظر قطعی درخصوص شرایط ارائه داد.

کوثری افزود: البته نحوه حمایت از بازار سرمایه نیز نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. در بازار هفته گذشته، خریداران اصلی اشخاص حقیقی بودند و فشار فروش زیادی از سوی اشخاص حقوقی صورت گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: علیرغم تصویب مصوباتی مانند افزایش ضریب اعتباری کارگزاران، افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و...، اگر اشخاص حقوقی مانند هفته گذشته فشار فروش را افزایش دهند، بازار سرمایه قابل اطمینان نخواهد بود.

کوثری تصریح کرد: واقعیت بازار سرمایه در کشور ما این است که این بازار به حمایت اشخاص حقوقی نیاز دارد. زیرا عرضه‌کننده‌ها، اشخاص حقوقی هستند و از سوی دیگر از سوی دولت برخی فشارها مانند افزایش سهام شناور آزاد را به آنها وارد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: باید درنظر داشت بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی بوده و با سازوکار بازار سرمایه آشنایی زیادی ندارند و فروش زیاد توسط اشخاص حقوقی، ترسی را برای آنها ایجاد می‌کند. بنابراین لزوم حفط بازار توسط اشخاص حقوقی احساس می‌شود و امیدواریم بازار به تعادل برسد.

کوثری گفت: اگر هر یک از اشخاص با اطلاع از سازوکارهای بازار سرمایه به آن ورود پیدا کنند، برای بازار بهتر است و اگر آشنایی زیادی با بازار سهام ندارند از طریق صندوق‌ها یا مشاوران اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.