۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

لزوم پاسخگویی به مشکلات مشمولان سهام عدالت/ ابهامات آزادسازی سهام عدالت، همچنان پابرجا!

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۱
کد خبر: 453747
لزوم پاسخگویی به مشکلات مشمولان سهام عدالت/ ابهامات آزادسازی سهام عدالت، همچنان پابرجا!

در سال1385 با یک برداشت و تفسیر جدید از اصل44 قانون اساسی، روند اعطای سهام به بخش خصوصی سرعت بیشتری گرفت و نام سهام عدالت در مباحث اقتصادی پررنگ‌تر شد. تاکنون مدیریت سهم‌ها بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده است و مشمولان دخل و تصرفی در آن نداشته‌اند. با دستور رهبری در سال جاری، فرایند آزادسازی سهام عدالت آغاز شد.

اقتصاد آنلاین سارا محسنی؛ طبق اعلام سازمان خصوصی سازی، زمان آزادسازی سهام عدالت از 10 اردیبهشت ماه شروع شد و مدیریت این سهام، به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام گرفت.

شیوه مدیریت سهام عدالت

منظور از آزادسازی سهام عدالت، تصمیم‌گیری مردم درخصوص مدیریت سهام بوده و افراد می‌توانند مدیریت سهم را خود برعهده گرفته یا مانند گذشته، مدیریت را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بسپارند.

حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به آزادسازی سهام عدالت، از انتخاب مدیریت مستقیم توسط 19 میلیون نفر، از میان بیش از 49میلیون نفر دارنده سهام عدالت خبر داد. بنابر اعلام سازمان خصوصی سازی، در حال حاضر هیچ‌گونه ثبت نام جدیدی برای سهام عدالت انجام نمی‌شود.

فروش سهام عدالت

در پی صدور دستور آزادسازی سهام عدالت، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با راه‌اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت، اقدام به ارائه جزئیات دارایی واقعی سهام عدالت مشمولان به ‌تفکیک شرکت‌های بورسی و ارائه تعداد و ارزش هر سهم آنها کرده است.

قیمت سهام عدالت بر اساس نرخ روز بازار سرمایه تعیین خواهد شد و دارندگان سهام عدالت می‌توانند 30درصد از سهام خود را به فروش برسانند. در حال حاضر، ارزش اولیه سهام عدالت افرادی که 532هزار تومان بوده، به 18میلیون و 474هزار و 944تومان رسیده است. بنابر سخنان ریس‌جمهور در جلسه هیات دولت، آزادسازی 30درصد دیگر سهام عدالت در عید غدیر و 30درصد دیگر آن در 22بهمن سال جاری صورت خواهد گرفت.

سهام عدالت فوت شدگان

وراث قانونی مشمولان متوفی سهام عدالت نیز می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت، ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند.

 تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثرداده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حضور بهم رسانند یا ارائه مدرک نمایند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نیست.

مشکلات و ابهامات دارندگان سهام عدالت

اوایل خردادماه، وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند و قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از ششم خرداد به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش 30درصد از سهام عدالت خود و تعهدنامه مربوطه، اقدام کنند.

درحالی که امکان فروش 30درصد از سهام عدالت از طریق بانک‌ها از ششم خردادماه فراهم شده بود، برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که، برخی بانک‌ها هنوز وجهی به حساب مشمول واریز نکردند و یا وجهی که واریز شده، کم‌تر از ارزش واقعی بوده است.

حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت درخصوص این مشکل به طی شدن پروسه پرداخت سهم اشاره کرد و گفت: زمانی که سهم فروش می‌رود، اگر سه‌شنبه به فروش رسد، بانک مبلغ را شنبه هفته بعد و اگر چهارشنبه به فروش رسد، بانک مبلغ را یکشنبه هفته بعد دریافت می‌کند. یعنی زمانی فروشی را انجام می‌دهد، دو روز بعد به پول می‌رسد. از این رو درخواست من این است، افرادی که سفارش گذاشته‌اند، چند روزی صبوری کنند.

وی گفت: بانک‌ها از 10خرداد که آزادسازی سهام عدالت انجام می‌شود و امکان فروش سهام عدالت برای آنها مهیا خواهد شد، سهام سفارش شده را براساس وضعیت بازار و میزان تقاضایی که برای هر سهام وجود دارد، در یک روز یا در روزهای متوالی به فروش می‌رسانند و مبلغ تعیین شده را ظرف چند روز به حساب مشمولان نهایی واریز خواهند کرد.

سازمان خصوصی‌سازی پس از وصول سود مصوب شرکت های سرمایه پذیر و محاسبه مبلغ سود هر مشمول، نسبت به واریز آن به شماره شبای تایید شده در سامانه سهام عدالت اقدام می نماید.

بر اساس مصوبه شورای بورس، برای اینکه احراز هویت و اطلاعات فرد تایید شود، باید شماره شبا مربوط به حساب بانکی و شماره تلفن همراه به نام خود مشمول، ثبت گردد است تا سهام عدالت به فروش رسد.

با این وجود، شکایات، گلایه و سوالات بسیاری توسط برخی از مشمولان سهام عدالت درخصوص عدم واریز وجه پس از فروش سهام و ابهامات آنها مطرح شده است.

همچنین به این مشمولان اعلام شده است تا برای حل مشکل ورود خود به سامانه سهام عدالت، به ویرایش شماره همراه خود در سامانه www.samanese.ir بپردازند و شماره تلفنی را وارد کنند که به نام خود آن ها است. اما افراد زیادی با انجام این تغییرات همچنان در ورود به سامانه سهام عدالت دچار مشکل هستند.

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در پاسخ به مشکل این عده گفت: چنانچه شماره تلفن به نام خود شما است و باز هم قادر به ورود به سامانه سهام عدالت نیستید، شماره دیگری که به نام خودتان است را امتحان کنید تا در بروزرسانی های بعدی این مشکل برطرف شود.

آزادسازی سهام عدالت، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های بازار سرمایه بوده و پیامدهای مثبتی را نیز برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت. اما باوجود بزرگ و بااهمیت بودن این طرح، ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد و می‌توان گفت آزمون و خطاهایی که می‌بایست قبل از آزادسازی کامل سهام عدالت صورت گیرد، در حال حاضر در دست بررسی است. این امر تبعات منفی زیادی را برای مشمولان، به خصوص افرادی که توانایی کسب اطلاعات و دانش کافی برای انجام اقدامات را ندارند، به دنبال دارد.

در پایان گزارش به برخی از مشکلات مطرح شده توسط دارندگان سهام عدالت در خصوص فروش سهام عدالت می‌پردازیم:

Untitled

Untitled