۰ نفر

سهامداران صنعت فولاد با انتشار یک نامه سرگشاده اعلام کردند

انتقاد به عملکرد معاونت معدنی وزارت صمت/ چه کسی پاسخگوی زیان صنعت فولاد است؟

۱۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۴
کد خبر: 443951
انتقاد به عملکرد معاونت معدنی وزارت صمت/ چه کسی پاسخگوی زیان صنعت فولاد است؟

سهامداران صنعت فولاد با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواستار بررسی زیان وارد شده از سوی معاونت معدنی وزارت صمت به صنعت فولاد شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، جمعی از سهامداران صنعت فولاد در اعتراض به عملکرد معاونت معدنی وزارت صمت درباره سرکوب قیمت فولاد و ایجاد رانت در بازار محصولات فولادی، نامه سرگشاده خطاب به سرپرست وزارت صمت منتشر کردند.

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:

جناب آقای مدرس خیابانی

سرپرست محترم وزارت صنعت،معدن،تجارت

باسلام و احترام

به استحضار می‌رساند باتوجه به نامه شماره 62558 مورخ 10خرداد 99، معاونت محترم معدنی آن وزارت‌خانه که در رسانه ­ها منتشر شده است، موراد ذیل تقدیم حضور می­گردد:

  1. همانطور که آن معاونت وظایفش را بر شمرده است موارد مرتبط با بازار در تخصص آن معاونت نبوده و بهتر بود از ابتدا به حوزه ­های مرتبط واگذار شود.
  2. ایشان به «کنترل بسیار خوب بازار اشاره کرده‌اند»، در این خصوص ابهام­ های زیر وجود دارد.
    • منظور از بسیار خوب چیست و تعریف ایشان چیست؟ آیا همه فعالان بازار نیز با تعریف ایشان از خودشان موافق هستند؟
    • اگر کل تلاش وزارت‌خانه را در کاهش قیمت مصرف‌کننده نهایی بدانیم تا موفقیتی حاصل شده باشد، اقدامات ایشان آیا سبب کاهش قیمت محصول نهایی به سود مصرف‌کننده نهایی شده است؟ دقیقا ذکر کنند در این 3 ماه که قیمت در بورس کنترل شد، مصرف‌کننده نهایی چگونه منتفع شد؟
    • آیا اقدامات ایشان سبب کاهش اختلاف قیمت بورس و بازار خارج از بورس شده است یا سبب ایجاد اختلاف بیش‌تر بین بورس و خارج از بورس گردیده است؟
    • اقدمات ایشان قیمت ­های زنجیره فولاد را چگونه متاثر ساخته است؟
  3. با توجه به اختیارات اعطا شده در مصوبه تنظیم بازار به معاونت معدنی که خود ایشان نیز تصریح کرده‌اند، اقدامات 3 ماهه ایشان که سبب ایجاد رانت و ضرر به سهامداران شرکت­ های فولادی خصوصا سهامداران عدالت شده است، مسئولیت پاسخگویی به سهامداران شرکت‌ها و جبران خسارات وارده برعهده آن وزارت‌خانه محترم است مستدعی است فرایند جبران خسارت را معین نمایید.
  4. در خصوص قیمت ­های اعلام شده توسط ایشان نکات ذیل قابل توجه است:
    • ایشان قیمت‌هایی را برای معاملات ورق و شمش فولادی اعلام کرده‌اند و درج شده است «برای معاملات امروز» در حالیکه روز نگارش نامه ایشان 10 خردادماه است و در روز دهم خردادماه این معاملات در بورس صورت نپذیرفته است.
    • در خصوص قیمت 59818 اعلام شده توسط ایشان برای بلوم و بیلت فولادی
      1. از 145 هزارتن شمش معامله شده تنها 8 هزار تن با قیمت گزارش شده توسط ایشان معامله شده است و میانگین معاملات 58822 است.
      2. با در نظر گرفتن ارز سنا نه ارز آزاد مورد ادعای معاونت معدنی، و قیمت صادراتی شمش ایران، قیمت شمش حدود 5950 تا 6000 تومان است که متوسط قیمت معاملاتی کمتر از این بوده است. البته با عدم تایید مکرر معاملات و نیاز مبرم واحدهای تولیدکننده به شمش خرید شرکت­ ها با قیمت های مقداری بالاتر دور از انتظار نبود اما عرضه مناسبی برای آن صورت پذیرفته بود.
      3. با توجه به اصلاح قیمت پایه و عرضه مناسب شرکت‌های تولیدکننده شمش در عرضه مورخ 11/3/97 قیمت شمش برابر 55548 ریال شد که 300 تومان از قیمت معامله شده قبلی کمتر و برابر قیمت صادراتی ایران و ارز نیما است. که اهداف مد نظر جنابعالی از طریق سازوکار بازار و بدون مداخلات دستوری وزارت صمت تامین گردیده است.
      4. حسن دیگر این معاملات از بین رفتن رانت ­های موجود در معاملات قبلی و ایجاد تعادل در بازار بین محصول نهایی و شمش است به طوری که روند فزاینده افزایش قیمت میلگرد متوقف شده و حتی کاهش قیمت نیز صورت پذیرفته است.
  • در خصوص قیمت ورق سرد 115859 ریال را گزارش نموده‌اند در حالیکه این معامله عدم تایید شده است و ایشان صداقت را در گزارش به جنابعالی رعایت ننموده، در تاریخ 12/3 عرضه ورق سرد مجددا صورت گرفت و با قیمت حدود 92511 ریال تایید گردید. این در حالی است که قیمت بازار خارج از بورس این محصول بیش از 14 هزارتومان است و تقریبا 70 درصد معاملات ورق سرد در خارج از بورس صورت می پذیرد.
  • در خصوص قیمت‌های ورق گرم اعلام شده توسط معاونت معدنی سقف قیمت ثبت شده در بورس بوده است در حالیکه متوسط قیمت پایین‌تر بوده است، که این نوع گزارش‌دهی عدم رعایت انصاف از سوی ایشان مشخص است.
  • اما در خصوص مقایسه قیمت‌های جهانی توسط ایشان، ابتدا باید سوال کردم کدام قیمت جهانی را ایشان مبنا در نظر گرفتند؟ آیا مبنای قیمت در نظر گرفته شده توسط ایشان صحیح است؟ در کالایی که حداقل 2000 تومان قیمت بورس با خارج از بورس تفاوت دارد، قطعا قیمت بازار خارج از بورس بر ارایه پیشنهادات قیمتی خریداران تاثیر دارد ایشان در 3 ماه چه تلاشی کرده اند که قیمت های  بازار خارج از بورس کاهش یابد تا قیمت بورس نیز متاثر از آن کاهش یابد؟
  • قیمت cis با توجه به تعرفه های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی تواند مبنا باشد، اگر سایر قیمت های جهانی که منطقی است را مورد بررسی قرار دهیم قیمت ورق گرم حدود 427 دلار خواهد بود که با ارز 15500 تومانی نیما برابر 6600 تومان خواهد بود و با نرخ ارز سنا بیش از 7000 تومان خواهد بود. در هر حالت قیمت‌های ثبت شده در بورس متعارف بوده و بررسی های معاونت معدنی صحیح نمی باشد. البته معاونت معدنی قیمت های 6800 تومان را در اسفندماه تایید کرده است اما ایراد گرفتن ایشان به قیمت های تایید شده توسط بورس مشخص نیست.

در پایان به نظر میرسد ایشان سعی در فرار رو به جلو دارند و امیدواریم ضربات وارد شده از سوی ایشان به بازار و سهامداران شرکت های فولادی مورد بررسی قرار گیرد.