۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شفافیت تنها مزیت عرضه ایمیدرو در بورس خواهد بود/ با آزادسازی سهام عدالت، بازار سرمایه از اصولی‌ترین محورهای اقتصاد کشور خواهد بود

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۵۹
کد خبر: 435772
شفافیت تنها مزیت عرضه ایمیدرو در بورس خواهد بود/ با آزادسازی سهام عدالت، بازار سرمایه از اصولی‌ترین محورهای اقتصاد کشور خواهد بود

تحلیلگر ارشد اقتصادی معتقد است مشکل عرضه ایمیدرو در بورس، این است که وقتی یک شرکت توسعه‌ای وارد بورس می‌شود بیشترین چیزی که برایش ارجحیت پیدا می‌کند، گزارش سود به سهامداران است. اما خیلی از فعالیت‌های شرکت‌های توسعه‌ای سودده نیست مانند هزینه‌های سرباری که برای اکتشافات به آن‌ها تحمیل می‌شود. لذا اگر قرار باشد بعد از واگذاری، ایمیدرو به سهامداران پاسخگو باشد کم کم شکل خود به عنوان شرکت توسعه‌ای را از دست می‌دهد و تبدیل به بنگاه خصولتی می‌شود که فقط سود و عدم زیان برایش اهمیت دارد. درمورد صورت‌های مالی ایمیدرو و شفافیت آن به دلیل دولتی بودن اطلاعات کافی وجود ندارد اما عرضه ایمیدرو در بازار سرمایه باعث می‌شود تا اسناد مالی این شرکت شفافیت لازم را پیدا کند. این تنها نکته مثبت قضیه باشد.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد سنگ‌آهن و فولاد در گفت وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین در خصوص مشکلات قانونی عرضه ایمیدرو در بازار سرمایه گفت: به نظر من با تایید وزیر و تغییر ایمیدرو به شکل سهامی‌ عام مشکلات ساختاری و حقوقی آن برای حضور در بازار سرمایه مرتفع خواهد شد. لذا دولت تمهیدات لازم برای رفع این مشکل را انجام خواهد داد و زمانی بحث عرضه را اعلام کرده که مطمئن است مشکلی در این راه وجود نخواهد داشت.

وی در مورد اینکه ورود شرکت‌های مادر تخصصی به بازار سرمایه مستلزم داشتن شفافیت در صورت‌های مالی، بازاریابی و حاکمیت است، ادامه داد: در مورد صورت‌های مالی ایمیدرو اطلاعات کافی به دلیل دولتی بودن وجود ندارد اما عرضه ایمیدرو در بازار سرمایه باعث می‌شود تا اسناد مالی این شرکت شفافیت لازم را پیدا کند. شاید این تنها نکته مثبت قضیه باشد.

جعفری طهرانی افزود: مشکلی که عرضه ایمیدرو در بورس دارد، این است که چون یک شرکت توسعه‌ای وارد بورس می‌شود بیشترین چیزی که برایش ارزش پیدا می‌کند گزارش سود به سهامداران است. خیلی از فعالیت‌های شرکت‌های توسعه‌ای سودده نیست مانند هزینه‌های سرباری که برای اکتشافات تحمیل می‌شود. لذا اگر قرار باشد بعد از واگذاری، ایمیدرو به سهامداران پاسخگو باشد کم کم شکل خود به عنوان شرکت توسعه‌ای را از دست می‌دهد و تبدیل به بنگاه خصولتی می‌شود که فقط سود و عدم زیان برایش اهمیت دارد که این با ساختار شرکت منافات دارد.

وی تاکید کرد: از دلایلی که این حجم از سرمایه سمت بازار سرمایه آمده است، متوقف بودن اکثر فعالیت‌های اقتصادی در ایران و کل دنیا است، از سوی دیگر کشورما با مشکلات مالی زیادی دست به گریبان بوده و مشکلات اقتصادی و بحران کرونا نیز مزید بر علت شده است. از سوی دیگر به خاطر کاهش سود بانکی مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس پیدا کرده‌اند اما افرادی که وارد بازار سرمایه شده‌اند، خیلی حرفه‌ای نیستند که بتوانند نوسان گیری کنند و زمان افزایش و کاهش قیمت‌ها را تشخیص دهند لذا باید با کارشناسان خبره بازار مشورت و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

تحلیلگر ارشد اقتصادی بیان داشت: در عرضه شستا شاهد هجوم مردم برای گرفتن کد بورسی بودیم که چطور هیجان بازار بالا رفت. در عرضه ایمیدرو هم شاید این اتفاق بی‌افتد. یکی از نگرانی‌هایی که در عرضه شرکت‌های دولتی وجود دارد این است که بعد از سهامی‌ عام شدن و ورود به بورس، اگر نتوانند انتظارات مردم را برآورده و به تعهداتشان از منظر یک بنگاه اقتصادی عمل کنند، باعث از بین رفتن وجهه آنها نزد مردم شده و اعتماد مردم به این شرکت‌ها و سپس بورس ایران از بین می رود، که این خطری بزرگ است.

وی تصریح کرد: مدیریت این عرضه‌ها باید آهسته و پیوسته باشد. اگر دولت به خاطر کمبود نقدینگی بخواهد سهام شرکت‌های دولتی و توسعه‌ای را وارد بورس کند و نتواند کنترل لازم را انجام دهد، نه تنها ساختار شرکت‌ها را برهم می‌زند و تبدیل به بنگاه خصولتی می شوند بلکه ارجحیت بنگاه دادن سود به سهامداران می‌شود و به نظر من در طول سال جاری بویژه در کوتاه مدت (۳ ماه) سودده خواهند بود ولی در بلند مدت (سال آینده) این اقدامات نتیجه معکوسی خواهد داشت.

جعفری طهرانی اظهار کرد: من موافق مجموعه حضور ایمیدرو در بورس نیستم و معتقدم ایمیدرو به عنوان شرکت مادر تخصصی باید جایگاه حاکمیتی خود را حفظ کند. ما تجربه تلخ شرکت ملی صنایع پتروشیمی NPC ‌را در اوایل دهه 80 داشته‌ایم که زیرمجموعه‌های خود را وارد بورس کرد. عده ای که طرفدار واگذاری ایمیدرو هستند ادعا می‌کنند چون شرکت ملی صنایع پتروشیمی زیرمجموعه‌ها خود را واگذار کرد دچار بحران شد اما در مورد ایمیدرو موضوع برعکس است و قرار است خود شرکت مادر تخصصی واگذار شود و هیچ تبعات منفی برای ایمیدرو نخواهد داشت.

جعفری طهرانی در این رابطه پاسخ داد: شاید مسوولان به فکر اقدامات مشابهی در رابطه با «شرکت مادر تخصصی فولاد هند بنام SAIL»  که مشابه ایمیدرو ولی اختصاصی در رابطه با صنایع فولاد هند می باشد، هستند. ولی باید گفت مقایسه «سیل» با «ایمیدرو» اشتباه است، چرا که «سیل» با وجود اینکه سهامی عام است ولی هیچ فعالیت توسعه‌ایی ندارد و اگر ۷۵ درصد از سهامش دولتی است ولی ۲۵ درصد آن تحت مالکیت مردم و همچنین سهامداران خارجی است.

دقیقا در طول یک ماه گذشته در بورس هند سهام کل فولادسازان هند (چه خصوصی و چه دولتی) خرید و فروش شد به استثنای سهام «سیل» که هیچ متقاضی خرید نداشت و همیشه صف فروش بوده است! علت نام و عنوان شرکت «سیل» است که عنوان شرکت مادر تخصصی را یدک می کشد ولی در واقع مشابه یک مجموعه «دولتی خصوصی» عمل می‌کند و باعث ناامنی‌ سهامداران می‌شود.

 وی در مورد ابلاغیه رهبر انقلاب در موافقت با آزادسازی سهام عدالت که به درخواست ریاست جمهوری بوده است، خاطر نشان کرد: این ابلاغیه نکات مهمی ‌دارد. اولین و مهم ترین نکته که از دید ما تغییر نگرش بزرگی است، این بوده که بازار سرمایه کشور به جایگاه واقعی خود در اقتصاد خواهد رسید و از این پس این بازار یک ویترین برای نمایش برخی اعداد نخواهد بود. بازار سرمایه از این پس یکی از اساسی‌ترین و اصولی‌ترین محورهای اقتصاد  کشور خواهد بود.

جعفری طهرانی اضافه کرد: یکی دیگر از مهم ترین نکات این ابلاغیه به رسمیت شناخته شدن سیستم سهامداری مالکیت سهمی ‌به عنوان دارایی مالی و فردی است، به زبان ساده تر سهامدار بودن از این پس یک ارزش خواهد بود نه ضد ارزش!

وی ادامه داد: از فضای فعلی این طور برداشت می‌شود که مدل واگذاری دارایی‌های دولت به مردم  به شکل خرد و در قالب صندوق‌های مختلف شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت و حتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نیز در مسیر واگذاری باشند. نکته دیگر این است که همه ارکان نظام به این نتیجه رسیدند که حضور فعلی و گسترده مردم در بازار سرمایه یک  فرصت  بزرگ خواهد بود نه یک تهدید، لذا بایستی از ظرفیت به وجود آمده حداکثر استفاده را در جهت مشارکت بیشتر مردم در این حوزه به کار برد. این حضور و توجه بیشتر مردم به بازار سرمایه با این فرامین و ابلاغیه‌ها به رسمیت شناخته می‌شود  .

وی در پایان افزود: به نظر خیلی زود است که قضاوت کنیم که اثرات این ابلاغیه در بازار چه خواهد بود و سازوکار این موضوع چه می‌شود، آیا این عرضه‌ها به واسطه آزادسازی سهام عدالت در بازار زیاد می‌شود و توجه مردم بیشتر خواهد شد و تقاضا رشد می‌کند؟ نکته مهم از این پس اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور و ادبیات مسوولان است .