۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس در مسیر بهبود قرار گرفت/ بازار سهام تحت تاثیر اخبار افزایش سرمایه خودروسازها

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبر: 393217
شاخص کل بورس در مسیر بهبود قرار گرفت/ بازار سهام تحت تاثیر اخبار افزایش سرمایه خودروسازها

معاملات بازار سرمایه، نخستین روز هفته را با رشد قابل توجه، گرچه کم رمق به پایان برد، این در حالی است که به عقیده کارشناسان زمان آن رسیده است تا به دور از رفتارهای هیجانی و کاهش فشار عرضه، بتوان شاهد ادامه رشد بازار در روزهای آتی بود.

اقتصادآنلاین- میلادعبداللهی؛ نخستین روز معاملات هفتگی بازار سهام با سبزشدن شاخص کل از همان دقایق ابتدایی آغازشد، صف‌های فروش هیجانی و فشار عرضه تا حد محسوسی کاهش یافت و به نظر می‌رسد دیگر شاهد اصلاح آنچنانی در نمادهای معاملاتی نخواهیم بود. نماگر بورس تهران یک ساعت ابتدایی را با رشد بیش از 1500 واحد پشت سرگذاشت و در ادامه راه روند صعودی شاخص کل (گرچه آرام‌تر) ادامه داشت تا در نهایت دماسنج با صعود 525 واحدی، در آستانه بازگشت به کانال 306 هزار واحد قرار بگیرد.

اما نکته قابل ذکر در جریان معاملات روز جاری خبر افزایش سرمایه تعدادی از خودرویی‌ها همچون«خساپا» بود، طبق آخرین اخبار منتشر شده افزایش سرمایه گروه خودروسازی سایپا از محل مازاد  تجدید ارزیابی دارایی ها تایید شد.

بر این اساس طبق آئین نامه اجرایی تبصره 1 ماده 149 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم و براساس مصوبه هیئت مدیره شرکت مذکور، این گروه خودرو سازی قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شامل (زمین، ساختمان و همچنین سرمایه گذاریهای بلند مدت) را دارد، این در حالی است که طبق شنیده‌ها در حال حاضر مکاتبات لازم با کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران صورت پذیرفته و به محض اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی مراحل اجرایی این جامه عمل خواهد پوشید؛ این خبر مهم همچنین منجر شد دو غول خودرویی بازار،«خساپا» و «خودرو» در مجموع با 254 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته باشند.

شایان ذکر است علاوه بر اخبار مثبت در جریان دادوستدها، بسیاری از تحلیل‌گران، کلیت بازار را مثبت ارزیابی کرده و کماکان روند متعادلی را برای آن درنظر می‌گیرند، به عبارت دقیق‌تر بازار سهام اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت و رفتارهای منطقی است.

گفتنی است در میان نمادهای تاثیرگذار، بانکی‌ها هم سهم قابل توجهی در رشد دماسنج بورس تهران داشتند، صف خرید «وپاسار» یک ساعت پس از آغاز معاملات از 25 میلیون عبور کرد و «وبملت» هم توانست با 95 واحد، نقش به سزایی در سبز شدن نماگر ایفا کند.

اما در این بین نفتی‌های بازار، متاثر از نوسان‌های نرخ جهانی نفت توفیق آنچنانی کسب نکردند و «فارس»، «شبندر» و «شپنا» اثر منفی بیش از 250 واحد را بر شاخص کل تحمیل کردند.

لازم به ذکر است در پایان ارزش معاملات بورس در روز جاری 1207 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد و حق تقدم در نمادهای بورسی با رقم 1006 میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با آخرین روز هفته قبل(سه‌شنبه) 79 میلیارد تومان کاهش داشت، به علاوه خالص خرید اشخاص حقیقی نیز با رقمی بیش از 30 میلیارد تومان نشان داده شد.

در میان گروه‌های معاملاتی هم بیشترین بازدهی متعلق به استخراج بود و در مقابل بیشترین زیان هم  به نام گروه انتشار و چاپ ثبت شد.

همچنین در فرابورس، شاخص کل با رشد کم‌جان 9 واحدی همراه شد و توانست تا ارتفاع بیش از 3890 واحد پیشروی کند، در میان نمادهای فرابورسی «بجهرم» که برای ساعاتی صف خرید 20 میلیونی را به خود دید با 5.22 واحد بیشترین تاثیر مثبت را برآیفکس بگذارد و در مقابل «دماوند»، «مارون» و «قاسم» با حدود 9 بیشترین اثر منفی را بر دماسنج فرابورس تحمیل کردند، ارزش معاملات فرابورسی 575 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم با رقم 432 میلیارد تومان به ثبت رسید.