۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

نوسان ذات بازار سرمایه است/ حضور در بورس عامل رونق و شفافیت

۱۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 392832
نوسان ذات بازار سرمایه است/ حضور در بورس عامل رونق و شفافیت

نماینده مرند با بیان اینکه بورس بازار پر ریسکی است، اظهار داشت: در شرایط کنونی نمی‌توان حبابی برای بازار در نظر گرفت، به علاوه بورس ایران نسبت به کشورهای همسایه ، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه پایش در خصوص ورود سرمایه‌های خرد مردم به بورس تصریح کرد: بازار سرمایه ما کوچک است در حال حاضر پول جدیدی به بورس نیامده  واین در حالی است که، همه بازارهای موازی چند برابر شده و بازار سهام رشدی به اندازه آن‌ها نداشته است، به عبارت دقیق‌تر اگر بر اساس دلار محاسبه کنیم، بازار سهام به ارزش سال 91 خود نرسیده و نمی‌توان حبابی برای آن متصور شد.

وی ادامه داد: حضور مردم در بازار سرمایه امری مبارک و ضریب نفوذ این نهاد درحال حاضر بالا رفته است، نکته مهم‌تر آنکه حضور در بورس را می‌توان عامل شفافیت و  رونق تولید برشمرد.

حسن نژاد با بیان اینکه بازارهای سهام در دنیا حد نوسان ندارد، اظهار داشت: به عنوان مثال بورس دانمارک که حد نوسان 3 درصدی دارد، تورم کشورش 1 درصد است. در این صورت بازار سرمایه ایران نیز باید نوسان 120 درصدی داشته باشد. بر طبق آمار بانک مرکزی در حال حاضر تورم 40 درصد است، اما مسئولان بر اساس منافع گاهی اوقات تورم نقطه به نقطه را اعلام می کنند که عدد به مراتب کمتری است.

این نماینده مجلس افزود: بازار سرمایه یک بازار تخصصی است. در دنیا افراد مستقیم وارد بورس نمی‌شوند و صندوق‌هایی اقدام به سبدگردانی با سرمایه‌های مردم می‌کنند و در عین حال بورس بازاری پر ریسک است و ممکن است بازدهی بالا یا پایین داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: بورس جای سرمایه مازاد است، قرار نیست همیشه مثبت باشد، البته در بازارپایه شرایط متفاوت است و به عبارتی دیگر این بازار حجم کمی در بورس و فرابورس دارد و از طرفی شاهد بی‌تدبیری در اعمال قوانین در بازار پایه نیز بوده‌ایم و ما به عنوان نهاد قانون‌گذار به بازار پایه ورود کردیم و در ریزش آن 400 کد را مورد بررسی قراردایم، لازم به ذکر است نسبت به این مسئله، هیچ رانت اطلاعاتی وجود نداشت و قوانین بازار پایه اصلاح شد و در شرایط فعلی فقط مشکل حد نوسان دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه منفی‌های چندروز اخیر جز ذات بازار است، عنوان داشت: بازارسهام طی چند ماه گذشته تا کنون رشد خوبی داشته است و نمی توان منفی‌های اخیر را جزء ریزش حساب کرد.

وی ادامه داد: افزایش ساعت کار بازار سهام هیچ تاثیری در روند آن نخواهد داشت و حباب قابل توجهی در آن مشاهده نمی‌شود. در سال 92 ارزش بازار 150 میلیارد دلار بود ولی در حال حاضر همین رقم معادل 115 میلیارد دلار است، بر این اساس می‌توان انتظار داشت این نهاد هنوز هم جای رشد بسیاری دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه بورس ایران در مقایسه با کشورهای همسایه عملکرد موفق‌تری داشته است، افزود: در مقایسه با کشورهای پیشرفته عقب هستیم، به علاوه بازار سهام بازار پر استرسی است، اما هنوز جای رشد زیادی دارد و با تمام سختی‌ها برای ورود به آن باید همه جوانب را مورد ارزیابی قرار داد.