۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد شاخص اکثر بازارهای سیاسی/ معامله‌گران چشم به راه مذاکرات تجاری هفته جاری

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۳
کد خبر: 386211
رشد شاخص اکثر بازارهای سیاسی/ معامله‌گران چشم به راه مذاکرات تجاری هفته جاری

چین و آمریکا طی هفته جاری مذاکرات تجاری را آغاز خواهند کرد و تحلیل‌های متفاوتی در این‌باره مطرح شده است. از طرفی بسیاری از نهادها و معامله‌گران در انتظار به نتیجه رسیدن و تاثیر آن بر روند بازارهای جهانی هستند.

اقتصادآنلاین-میلاد عبداللهی؛ سی ان بی سی در گزارشی اعلام کرد، طبق اطلاعاتی که روز سه‌شنبه از بازارهای آسیایی به دست آمد، شاخص بازار سهام در برخی کشورهای قاره کهن نسبت به هفته قبل وضعیت بهتری داشت. از طرفی بورس ایران هم به عنوان یکی از پربازده‌ترین بورس‌های جهان طی هفته‌های قبل معرفی شد.

گفتنی استNikkei   در ژاپن  (1.03)درصد افزایش یافت و از طرفی، سامسونگ با افزایش( 1.5 )درصدی سهام ، منجر به رشد (1.03) درصدی شاخص  Kospi  کره جنوبی شد. همچنین این غول فناوری اعلام  کرد: در مقطع کنونی سود عملیاتی شرکت برای سه ماه منتهی به ماه سپتامبر بیش از نصف سال گذشته است، که این اتفاق تا حدودی دور از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود.

لازم به ذکر است بازارهای چین پس از یک تعطیلات عمومی هفتگی به رقابت تجاری پرداختند و از سویی کامپوزیت شانگهای با 0.54درصد افزایش ، کامپوزیت شنژن 0.85درصد و شاخص مؤلفه شنژن 1.17درصد رشد همراه شدند.

مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین

یک تحلیل‌گر بازارها مالی  در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات میان دو قدرت اقتصادی دنیا(آمریکا و چین) و تاثیر آن بر روند دادوستدهای جهانی گفت: تمرکز بسیاری از معامله‌گران به اخبار مذاکرات تجاری و مسئله برگزیت معطوف شده و بازارها همچنان در مورد میزان تسریع موردنیاز صندوق فدرال در پی سقوط اخیر در بیکاری اما تضعیف شاخص های فعالیت ادامه می دهد.

شایان ذکر است مذاکرات تجاری سطح بالا بین ایالات متحده و چین قرار است از روز پنجشنبه آغاز شود، اما گزارش ها حاکی از آن است که مقامات چینی به دنبال افزایش توافق گسترده‌تر برای تجارت با آمریکا خواهند بود. همچنین واشنگتن و پکن پیش از این تعرفه های میلیارد دلاری را را برای واردات یکدیگر تعیین کردند.گفتنی است تعدادی از معاونان مذاکره‌کننده روز دوشنبه دور جدیدی از مذاکرات را با هدف پایان دادن به جنگ طولانی تجارت آغاز کردند،

اما نکته قابل توجه آن است که رخداد برخی تحولات تازه  ممکن است روند مذاکرات را به طور بالقوه کمی پیچیده کند؛ از سویی وزارت بازرگانی ایالات متحده روز گذشته 28 بنگاه چینی و دفاتر امنیت عمومی را به بع لیست سیاهی اضافه کرد که توانایی تجارت با شرکت‌های آمریکایی از سوی آن‌ها محدود شد.

همچنین یکی از کارشناسان مطرح اقتصادی در این خصوص تصریح کرد: اختلافات فزاینده میان آمریکا و چین می‌تواند صحنه درگیری‌های گسترده‌ای در موضوع تجارت شود.

در هر حال تعداد دیگری از کارشناسان نسبت به آخرین وضعیت پیش آمده و ادامه روند بازارها تحلیل‌هایی ارائه کردند.

ابتدا اینکه جلسه مقامات دو قطب اقتصادی دنیا در گام نخست بیشتر شکل یخ زدایی به خود خواهد گرفت تا زمینه ایجاد معامله فراهم شود و در ماه‌های آتی بتوان انتظار ایجاد معامله‌های کوچکتر را داشت که در این مرحله با ایجاد اصلاحات ساختاری برخی تعرفه‌های اعمال شده از هر دو سمت به حالت تعلیق در خواهد آمد. اما در مقابل موضوع عدم توافق مطرح می‌شود که در این صورت  سوم ضمن اعمال تعرفه‌های جدید، مذاکرات ادامه خواهد یافت و سرانجام، شاهد گفتگوی مثمرثمری میان دو کشور نخواهیم بود.

شایان ذکر است تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا برای کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار است که بناست این رقم در ماه‌های آتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات افزایش یابد.