۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقبگرد کم‌جان شاخص در ساعات پایانی معاملات/ نفتی‌های بازارسهام تحت تاثیر نوسان نرخ طلای سیاه

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 384643
عقبگرد کم‌جان شاخص در ساعات پایانی معاملات/ نفتی‌های بازارسهام تحت تاثیر نوسان نرخ طلای سیاه

یک روز مانده به پایان معاملات هفتگی، خودرویی و بانکی‌ها همچنان کانون توجه معامله‌گران قرار دارند و تشکیل صف خریدهای قابل توجه در آن‌ها مشهود است. از سویی در پایان معاملات امروز نماگر مهم بورس تهران، تحت تاثیر چند عامل از صعود بازماند و رشد کمی را در مقایسه با روز گذشته به جان خرید.

اقتصادآنلاین-محمدمیلادعبداللهی؛ دادوستدهای امروز بازار سهام بازهم متاثر از انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها، حضورمعامله‌گران تازه نفس و ورود حجم نقدینگی قابل بالا وضعیت به نسبت مثبت در عین حال متلاطمی را پشت سر گذاشت.

شاخص کل بورس تهران یک ساعت پس از آغاز معاملات توانست تا میانه‌های کانال 328 هم پیش‌روی کند؛ اما نماگر بورس تهران رفته فته شیب نزولی ملایمی را پیش گرفت و در پایان به کانال 326 هزار واحدی بازگشت و نسبت به روز گذشته(0.430) رشد داشت.

گفتنی است تحلیل‌گران مالی چند مورد، از قبیل(اصلاح کم جان شاخص، افت قیمت نفت در بازارهای جهانی وشناسایی سود و عرضه معامله‌گران) را از دلایل اصلی این امر می‌دانند.

اما از نکات قابل توجه معاملات امروز بازار سهام، تشکیل صف خریدهای چشمگیر به خصوص در گروه‌های خودرویی و بانکی بود که نسبت به سایر گروه‌ها معاملاتی توانستند جایگاه قابل توجهی را از این حیث کسب کنند؛ به گونه‌ای که یک ساعت پیش از پایان معاملات «وتجارت» توانست بعد از داد و ستد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم بار دیگر به صف خرید شود، از سوی دیگر وبصادر هم تا ساعات پایانی، صف خرید 529 میلیونی داشت. در میان خودروهایی دو غول معاملات یعنی «خساپا» و «خودرو» هم چنان شاهد صف خرید بودند و طی یک ماه گذشته بیش از هر زمانی مورد توجه حقیقی های بازار قرار گرفتند.

همچنین در میان گروه‌ها نفتی، وضعیت مساعد نبود و برخی از نمادهای این گروه با تاثیر پذیرفتن از افت و خیز قیمت‌ جهانی طلایی سیاه نوانستند صلابت روزهای گذشته را حفظ کنند با افت همراه شدند.

شایان ذکر است از میان تمامی گروهای بزرگ دارای صف خرید، می‌توان به نمادهای «بجهرم» که 6 روز پیش عرضه اولیه شد، «رتاب» و «اخابر» هم اشاره کرد و آن‌ها نیز از این مهم مستثنی نبودند.

قابل توجه است در پایان معاملات امروزبیشترین بازدهی با  به گروه سایر مالی با (5.50) درصد تعلق گرفت و در مقابل کم‌ترین آن هم به نام گروه انتشار و چاپ ثبت شد.

در میان برترین گروه‌های صنعتی، خودرویی‌ها و بانک‌ها همچنان پیشتاز بودند و پس از آن‌ها صنایع شیمیایی حائز رتبه سوم شد.

گفتنی است دو نماد داروسازی«دکیمی» و «ددام» با بیشترین افزایش قیمت موفق شدند سود بیشتری را برای مشتریان کسب کنند و در مقابل «تمحرکه»، «بالبر» و «ساراب» با افت قیمت محسوس، ضرر بالاتری را به سهام‌داران خود تحمیل کردند.

در پایان لازم به ذکر است ارزش معاملات ثبت شده در جریان دادوستدهای امروز بیش از 3هزارو 363 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد 3 هزارو 84 میلیارد تومان به ثبت رسید.همچنین خالص خرید حقیقی‌ها 221 میلیارد تومان بود.

افت کم جان آیفکس؛

دادوستدهای امروز فرابورس ایران با افت نزدیک به 6 واحدی آیفکس همراه شد و شاخص کل فرابورس به ارتفاع 4هزارو 293 واحد عقبگرد کرد. ارزش معاملات فرابورسی هزارو 297 میلیاردو ارزش معاملات خرد آن هزار و 73  میلیارد تومان ثبت شد. خالص خرید حقیقی‌ها در این بازار نیز به 30 میلیارد تومان رسید.

از میان نمادهای تاثیر گذار بر آیفکس می‌توان به افت «دماوند» و «ذوب» و «کگهر» اشاره  کرد که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و از سوی دیگر برخلاف نمادها نفتی بورس تهران، در فرابورس دو نماد پالایشی«شراز» و «شاوان» توانستند بیشترین اثر مثبت را بر آیفکس داشته باشند.