۰ نفر

بانک مرکزی: قسط ندهید

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۰:۵۸
کد خبر: 445924
بانک مرکزی: قسط ندهید

ظاهرا قرار نیست ماجرای امهال اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در سه ماه اسفند تا اردیبهشت‌ حل و فصل شود، چراکه از سویی بانک مرکزی به دفعات دستورالعمل و اطلاعیه صادر کرده که دارندگان وام‌های قرض‌الحسنه در زمان تعیین شده نه تنها قسطی پرداخت نکنند، بلکه مشمول جریمه هم نمی‌شوند اما از سوی دیگر بانک‌ها با سرپیچی از این موضوع، دارندگان این وام‌ها را وادار به پرداخت اقساط و جریمه کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسفند ماه بود که بانک مرکزی در راستای کمک به مشتریان شبکه بانکی به خصوص دارندگان وام که مجبور به پرداخت اقساط بودند، تصمیم گرفت تا اقساط وام‌ها را در چند بخش به مدت سه ماه به تعویق بیندازد، براین اساس طبق اعلام همتی - رئیس کل بانک مرکزی - قرار شد اقساط تسهیلات صاحبان کسب و کار که به ویژه فعالیت‌های خرد داشته و به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونادچار آسیب شده‌اند از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها و بخشی از حمل و نقل طی ماه‌های اسفند تا اردیبهشت به تعویق اتفاده و به پایان دوره منتقل شود، در عین حال که تاکید شد اقساط تسهیلات قرض الحسنه کلیه اشخاص نیز در دوره مشخص شده معوق شود و مشمول جریمه دیرکرد نیز نخواهد بود.

مردم نیز با توجه به اعلام بانک مرکزی و به دنبال آن اطلاعیه درج شده در سایت بانک‌ها، با اعتماد به این موضوع درخواست تعویق را ارائه و قسطی پرداخت نکردند یا این‌که حساب‌هایشان را برای برداشت خودکار پر نکردند.

اما در این فاصله رفتار برخی بانک‌ها خلاف دستورالعمل بانک مرکزی بود؛ به طوری که از حساب‌ها اقساط را کسر کردند، این در حالی است که در همان ماه ابتدایی که بانک‌ها نسبت به پرداخت قسط از حساب اشخاص برداشت کردند، رئیس کل بانک مرکزی دستور برگرداندن اقساط را به حساب مشتری را صادر کرد اما تا امروز آنچه از برخی مشتریان برخی بانک‌ها مورد پیگیری قرار گرفته نشان می‌دهد که مبلغ کسر شده به حساب‌شان باز نگشته است.

از سوی دیگر در شرایطی باید مشتری پرداخت اقساط را از خرداد شروع می‌کرد که در برخی بانک‌ها با این واکنش مواجه شده که نه تنها باید قسط خردادماه، بلکه سه ماه معوق را یکجا پرداخت کند و علاوه بر آن جریمه دیرکرد هم بپردازد.

بعد از گزارش‌های مطرح شده در این باره و اعتراضات مشتریان بانک‌ها حدود دو هفته پیش بود که بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که  "بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی نباید بیش از یک قسط از مشمولان طرح امهال اقساط وام های قرض الحسنه ماه های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ دریافت کنند. "

اما در حالی به نظر می‌رسید که با اولتیماتوم بانک مرکزی شرایط طبق دستورالعمل پیش رفته و قسطی کسر نشود یا این‌که مشمول پرداخت جریمه نباشد که تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی از این حکایت دارد که برخی بانک‌ها برای دریافت اقساط معوق و جریمه آن با مشتری تماس گرفته‌اند و حتی اعلام کردند که "امهال اقساط را اعمال نخواهند کرد".

در این شرایط مشتری بانک نمی‌داند به دستورالعمل بانک مرکزی و اطلاعیه آن اعتماد و اکتفا کرده و برای پرداخت اقساط معوق و جریمه اقدام نکند یا این‌که به تهدید بانک برای افزایش جریمه در ماه‌های در صورت عدم پرداخت اقساط توجه داشته باشد.

در این میان مردم سرگردان شده و ظاهرا تضمینی هم وجود ندارد که اگر فعلا بنا به دستور بانک مرکزی اقساط و جریمه را پرداخت نکنند آیا مشکل آنها حل می‌شود یا این‌که مجبور می‌شوند اقساط معوق را با جریمه‌ای که هر ماه به آن اضافه خواهد شد پرداخت کنند.