۰ نفر

سنگ‌اندازی برخی بانک‌ها برای وام ۱۰۰میلیونی ازدواج

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۵۵
کد خبر: 434347
سنگ‌اندازی برخی بانک‌ها برای وام ۱۰۰میلیونی ازدواج

درحالی بانک‌ها باید وام ۵۰میلیونی را به هر یک از زوجین با یک ضامن پرداخت کنند که همین امر موجب سخت‌گیرهای برخی از بانکی‌ها شده است؛ یکی از بانک‌ها شرط کرده ضامن باید مالک خانه و با حقوق ماهانه ۵میلیون تومان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،‌ با مصوبه مجلس و براساس قانون بودجه سال 99 وام ازدواج برای هر یک از زوجین از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت.

طبق قانون، به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعاً دو نفر می‌توانند 100 میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی هم موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

طبق بخشنامه بانک مرکزی برای هر 50 میلیون تومان وام ازدواج  یک ضامن  نیاز است و شرایط بازپرداخت آن 84 ماه، 7 ساله بوده و با سود 4 درصد است همچنین پیش ثبت نام از طریق سایت است و زوجین هنگام دریافت کدرهگیری می‌توانند به شعبه معرفی شده مراجعه کنند.

زوجین برای ثبت نام دریافت وام ازدواج باید به سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir مراجعه کنند، این آدرس سایت تسهیلات ازدواج در کشور است به جز این لینک هر سایت دیگری کلاهبرداری است.

گزارش های رسیده از مردم حکایت از آن دارد که برخی بانک‌ها نسبت به پرداخت وام 50 میلیونی ازدواج سخت‌گیری هایی را دارند. بعنوان نمونه یک بانک به متقاضیان وام ازدواج اعلام کرده: ضامن باید حتما مالک خانه باشد ضمن اینکه در هر ماه نیز حقوق دریافتی‌اش 5 میلیون تومان باشد.

متقاضیان از تشکیل صف وام ازدواج در بانک های دولتی خبر داده و می گویند: برای اینکه زودتر بتوانیم وام ازدواج را دریافت کنیم، بانک های خصوصی را انتخاب کردیم ولی بنظر می رسد سخت‌گیری های این بانکها بیشتر از دولتی ها باشد.

یکی از متقاضیان وام ازدواج در همین ارتباط تأکید دارد که تعداد نفرات در صف وام ازدواج بانک‌های دولتی خیلی زیاد بود ولی در بانک خصوصی هر چند با شرایط سخت برای ضامن اما نفرات کمتری در صف انتظار هستند و شعبه هم گفته دو هفته ای وام را واریز می کند.

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان درباره جزئیات وام ازدواج، گفته: بخشنامه وام قرض الحسنه ازدواج به همه بانک‌ها صادر شده و زوجین هنگامی که ثبت نام کردند و پیامک برای آنان دیر آمد نباید نگران باشد، زیرا این یک روند طبیعی است و این روال تا خرداد ماه طبیعی است و اگر بعد از خردادماه در نوبت ماند و وام را دریافت نکرد می‌توانند پیگیری کند.