۰ نفر

سرعت کاهش شعب بانکی در کشور همچنان حلزونی است

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۵۲
کد خبر: 425217
سرعت کاهش شعب بانکی در کشور همچنان حلزونی است

صنعت بانکداری جهان در حال حرکت در مسیر کاهش حداکثری تعداد شعب بانکی و تاسیس بانک‌های جدید کاملا دیجیتال و بدون شعبه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک‌آنلاین، این بانک های متمرکز دیجیتالی حاکی از آن هستند که امروزه  شعب فیزیکی دیگر یک ضرورت در بانکداری به شمار نمی روند.

ازاین رو، بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی،  سالانه دو هزار شعبه بانک خرده فروشی ملی تعطیل می شود  و این روند درسالهای آتی رو به افزایش است.

پیشرفت فناوری بستری مناسب را برای کاهش الزام حضور مشتریان در بانک ها به ارمغان آورده است.

به شکلی که امروزه تعداد چشمگیری از مردم ترجیح می دهند که امور بانکی خود نظیر انتقال و واریز وجه، مانده گیری وحتی باز کردن حساب بانکی را بدون مراجعه به شعب بانکی و از طریق برنامک ها و یا تلفن بانک انجام دهند.

بررسی ها نشان داده است که 87 درصد از مشتریان در جهان، از برنامک های تلفن همراه برای  انجام امور بانکی  خود استفاده می کنند که 97 درصد آن ها افراد بین 25 تا 35 سال هستند. 

ازطرفی دیگر،  کاهش شعب منجر به کاهش قابل توجهی درهزینه های بانک ها هم شده است.

با این روند،آیا صنعت بانکداری در کشور، کاهش تعداد شعب بانکی را در راستای حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی در برنامه های خود قرار داده است؟

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی پیشتر اعلام کرده که شعب بانکی با در نظر گرفتن نیازها و ملاحظات منطقه ای کاهش پیدا می کنند.

از قرار معلوم از مجموع 23 هزار و 549 شعبه بانکی درکشور، 438 عدد آن در راستای این هدف تعطیل شدند و در حال حاضر 23 هزار و 111 شعبه بانکی در حال فعالیت هستند.

با این حال، طبق گفته های عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، اکنون 12 هزار شعبه بانکی برای رفع و تامین نیازهای جمعیتی کافی بوده و این بدین معنی است که بیش از 10 هزار شعبه باید تقلیل پیدا کند.

حال این سوال مطرح می شود که برنامه بانک ها برای تعطیلی شعب مازاد چیست و چرا بانک های کشور همچنان شعبه محوری را ترجیح می دهند؟

مرتضی ترک تبریزی، عضو هیات مدیره بانک تجارت در گفت وگو با خبرنگار چابک‌آنلاین با اشاره بر این موضوع که "یکی از شاخص های اصلی هدف گذاری بانک ها کاهش شعب مازاد است" بیان کرد:  در سال آینده بانک ها برنامه دارند 100 تا 150 شعبه را تعطیل کنند.

وی توضیح داد: اما کاهش شعب برخی بانک های بزرگ امری دشوار است چرا که این بانک ها به دلیل ارائه خدمت به مردم مجبور به تاسیس شعبی در برخی مناطق هستند درحالیکه ممکن است این شعب برای آن ها سودآوری هم  به دنبال نداشته باشد.

عضوهیات مدیره بانک تجارت تصریح کرد: نظام بانکی دربسیاری از مناطق کشور،با کمبود شعبه بانکی مواجه است و برخی بانک ها هم مجبورهستند تا با سایر بانک هایی که در بخش های کوچک نیز دارای شعبه هستند قرارداد امضا کنند تا بتوانند از این راه به مشتریان خود در این مناطق نیز خدمات ارائه کنند.

ترک تبریزی افزود: در برخی زمینه ها نیز  حضور مشتری در بانک  برای احراز هویت امری ضروری تلقی می شود و هنوز زیرساخت های بانکداری کشور برای الکترونیکی کردن کامل این خدمات رشد نکرده است. به طور مثال، کاربرد "امضای دیجیتال" باید امری فراگیر شود تا بتوان قدمی بزرگ در کاهش حضور مردم در شعب برداشت.

وی اضافه کرد: با گسترش زیرساخت های الکترونیک در بانکداری کشور، الزام حضور مشتری در بانک به حداقل رسیده و حتی ارائه برخی خدمات به مشتری نیز می تواند از طریق پست صورت بگیرد.

وی با این حال بر این باور است که با وجود این شرایط نیز بانک های بزرگ به سمت کم کردن تعداد شعب خود در حرکت هستند اما در صورت عدم ایجاد بسترهای مناسب،سرعت این امر در سال های پیش رو نسبت به سال های اخیر کندتر خواهد بود.