۰ نفر

بانک مهر ایران با فناوری‌های به‌روز در مسیر رفع محرومیت گام برمی‌دارد

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۲۸
کد خبر: 420336
بانک مهر ایران با فناوری‌های به‌روز در مسیر رفع محرومیت گام برمی‌دارد

بانکداری الکترونیکی با معرفی ابزارهای جدید، فرآیندهای بانکی را با سرعت و سهولت بیشتری پیش می‌برد و علاوه بر ارتقای موارد امنیتی در انجام عملیات بانکی، کارایی بانک‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در زمینه بانکداری الکترونیکی یکی از بانک‌های پیشرو در شبکه بانکی کشور است که با معرفی ابزارهای جدید، در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته است. پیشگامی این بانک در معرفی، به‌کارگیری و توسعه بانکداری الکترونیکی تا جایی بوده که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تقدیر از فعالیت‌های این بانک، گفته است: کاملاً محسوس بود که می‌توان با فناوری‌های پیشرفته به تحقق آرمان‌ها و آموزه‌های دینی کمک شایان توجهی کرد و گام بلندی برای رفع محرومیت در کشور برداشت.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه و همچنین رفع محرومیت در کشور، فناوری‌هایی را مورد استفاده قرار داده که در حوزه بانکداری الکترونیک قرار می‌گیرند. بانکداری الکترونیکی در مقایسه با بانکداری سنتی می‌تواند سطح دسترسی مشتریان به خدمات بانکی را با هزینه کمتری، گسترش دهد. همچنین با ارائه راهکارهای مدیریتی، از بروز برخی بحران‌های بانکی جلوگیری کند.

رویکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در توسعه بانکدرای الکترونیکی بر این اصل استوار است که دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه عمدتاً از اقشاری با درآمد متوسط به پایین هستند و بنابراین بانک باید کاری کند تا این افراد با صرف کمترین زمان و هزینه بتوانند خدمات بانکی را دریافت کرده و در پول و وقت خود صرفه‌جویی کنند.

افزایش دسترسی به خدمات بانکی بدون افزایش شعب

در حالی که بانکداری سنتی، تلاش می‌کند با افزایش شعب که مستلزم صرف هزینه‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری در خرید ساختمان، تهیه ملزومات و تجهیزات و همچنین پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان است، سطح دسترسی مشتریان به خدمات بانکی را افزایش دهد، بانکداری الکترونیکی می‌تواند همان خدمات را با گستردگی بیشتر و هزینه کمتر، فراهم آورد.

یکی از اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این زمینه، الکترونیکی کردن عملیات افتتاح حساب است. افتتاح حساب آنلاین در این بانک، که برای هر دو گروه مشتریان حقیقی و حقوقی قابل انجام است، نیاز به شعب فیزیکی را کاهش داده است. مشتریان بدون اتلاف وقت برای حضور در شعبه و در نوبت ماندن، می‌توانند به‌صورت آنلاین در این بانک حساب باز کنند و مدارک مربوط به حساب بانکی خود را در محل کار یا منزل خود تحویل بگیرند.

افتتاح حساب الکترونیکی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، آثار محیط زیستی قابل توجهی نیز در حذف کاغذ از این فرآیند بانکی دارد و هزینه‌های بایگانی و نگهداری از اسناد و مدارک را نیز به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بانکداری الکترونیکی و مدرن‌سازی خدمات شعب

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با وجود توجه به گسترش استفاده از ابزارهای آنلاین در ارائه خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیکی، همچنان فرآیند افتتاح حساب حضوری را در شعب خود به مشتریان ارائه می‌دهد. با این حال، افتتاح حساب حضوری نیز تغییر و تحولات قابل توجهی داشته و ابزارهای بانکداری الکترونیکی در زمینه عملیات افتتاح حساب حضوری نیز کاربرد دارند.

برای این منظور، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با راه‌اندازی سامانه «مدیریت یکپارچه عملیات اجرایی دیجیتال بانک» یا «میعاد» در فرآیند افتتاح حساب حضوری نیز نوآوری‌هایی را ایجاد کرده است. با کمک این سامانه مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب توسط مشتریان به یک مورد، یعنی کارت ملی کاهش پیدا کرده است. احراز هویت مشتریان نیز به‌صورت بیومتریک و با اثر انگشت انجام می‌شود، روشی که با استفاده از آن، تعداد موارد تقلب، کلاهبرداری و سایر اعمال مجرمانه در نظام بانکی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

کاهش پیچیدگی‌های دریافت وام

از دیگر مزایای بانکداری الکترونیکی می‌توان به کاهش پیچیدگی‌های مربوط به تقاضای تسهیلات بانکی اشاره کرد. بانکداری الکترونیکی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تعداد مراجعه به شعبه، برای دریافت انواع وام‌های قرض‌الحسنه را کاهش داده و دریافت وام از این بانک، تنها با یک بار مراجعه به شعبه، امکان‌پذیر است.

اطلاع از شرایط دریافت وام، سقف وام قابل دریافت، دسترسی به اطلاعات عملکرد حساب و همچنین معرفی ضامن و ارائه مدارک به‌صورت آنلاین قابل انجام هستند؛ به‌طوری که ضامن و متقاضی تنها یک بار و برای تکمیل پرونده، به شعبه مراجعه می‌کنند. این شیوه، با کاهش سفرهای غیر ضروری برای متقاضی و ضامن، علاوه بر کاهش زمان صرف‌شده از طرف متقاضی، ضامن و کارمندان بانک، به شفافیت مراحل تقاضا، بررسی و پرداخت وام نیز کمک می‌کند.

اطلاع از معدل حساب و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای در بررسی تقاضای وام، از دیگر مزایای این ابزار بانکداری الکترونیکی است که توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارائه راهکارهای مدیریت بانکی

بانکداری الکترونیکی نه تنها راهکارهای جدید، سریع و کم‌هزینه‌ای را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد، بلکه فرآیندهای مدیریتی و اجرایی بانک را نیز به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که روش‌های سنتی جای خود را به روش‌های مدرن می‌دهند. یکی از موارد حائز اهمیت در مباحث مدیریتی، جلساتی هستند که ممکن است ساعت‌ها برای هماهنگی و برگزاری آنها زمان صرف شود، اما در نهایت، خروجی مطلوبی از آنها حاصل نشود.

از مواردی که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند، شاخص‌های عملکرد بانکی هستند که محاسبات دقیق و دسترسی به به‌روزترین مقادیر آنها، همواره مورد توجه مدیران بانکی است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با راه‌اندازی سامانه ارزیاب آنلاین عملکرد بانکی یا «غدیر» توانسته همزمان با کاهش زمان لازم برای جلسات، پاسخگوی نیازهای مدیران خود در حوزه دریافت اطلاعات باشد.

اطلاعات این سامانه همواره به‌روز است و مدیران می‌توانند اطلاعات مربوط به عملکرد شعب را در سطوح شهر و استان با یک روز وقفه، مشاهده کنند. همچنین عملکرد کلی بانک نیز قابل دسترسی است.

آماده‌سازی داده‌های به‌روز شاخص‌های ارزیابی عملکرد بانکی از آنجایی اهمیت دارد که رصد این داده‌ها در کوتاه‌مدت می‌تواند نشانه‌های کارکرد نامطلوب و ورود به دوره بحران را پیش از آنکه به یک مسئله چالش‌برانگیز تبدیل شوند، آشکار سازد. در این صورت مدیران، اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار می‌دهند تا بتوانند از سپرده‌های افرادی که با نیت خیرخواهانه این بانک را انتخاب کرده‌اند، صیانت کنند.