۰ نفر

رییس اسبق بانک مرکزى:

امروز نظام بانکى در رنج است/ اصلاح سیستم بانکى رمق نظام بانکى را مى‌گیرد

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبر: 411049
امروز نظام بانکى در رنج است/ اصلاح سیستم بانکى رمق نظام بانکى را مى‌گیرد

رییس اسبق بانک مرکزی گفت: امروز نظام بانکى در رنج است و طرح تحول نظام بانکی که شور اول آن در مجلس تصویب شده، رمق نظام بانکی را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین ، طهماسب مظاهری امروز در همایش  سیاست‌گذارى پولى و بانکى با گلایه از وضعیت فعلی نظام بانکی اظهار کرد: امروز نظام بانکی کشور در رنج است و مشتریان و سپرده‌گذاران آن نیز رنجور شده و به سختی افتاده‌اند، چرا که مشتریان تنگنای مالی دارند و ترازنامه‌های بانکی نیز دچار مشکل است؛ همچنین هر روز در نظام بانکی، مقررات جدیدی وضع می‌شود که آخرین بار آن، قانون مجلس برای تسویه حساب بین بانک و مشتریان بوده که مدیران بانکی را نگران کرده است.

مظاهری با اشاره به علت رنج نظام بانکی تصریح کرد: آنچه که امروز به عنوان لایحه و طرح تحول نظام بانکی در مجلس شورای اسلامی در شور اول تصویب شده که اگر دقت لازم انجام نشود در شور دوم نیز تصویب می‌شود، هیچ یک از عواملی که باعث رنجوری نظام بانکی شده را اصلاح نمی‌کند.

به گفته رییس اسبق بانک مرکزی، این طرح برای اینکه نشان دهد که طرح تحول زایی است و می‌تواند مشکلات بانک را حل کند، دو سه ماده در نظر گرفته که نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه آخرین رمق نظام بانکی را هم می‌گیرد؛ لذا  اگر می‌خواهیم نظام بانکی را اصلاح کنیم با این طرح تحول کار به جایی نخواهیم برد.

مظاهری خاطرنشان کرد:  یک قانون مادر اقتصادی توسط سه تا پنج نماینده مجلس تدوین نمی‌شود، بلکه تنظیم یک قانون مادر کاری است که حکومت باید با توجه به بدنه کارشناسی خود آن را تدوین نماید؛ دولت روحانی در شرایطی که باید این لایحه را تنظیم کند در دعوای رئیس کل بانک مرکزی وقت و وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت و دولت بی تحرک و بی اقدام نیز این طرح را تنظیم نکرد.

وی بیان کرد: در این شرایط بود که مجلس شروع به تدوین طرح کرد اما اختلاف دولت باعث نمی‌شود که طرح به این مهمی از سوی مجلس و چند نماینده، تدوین و به قانون مهم بانکداری کشور تبدیل شود، ضمن اینکه در این طرح نه تنها مساله سود فعالیت‌های بانکی حل نشده بلکه مغشوش نیز شده است.