۰ نفر

در پی اعلام اسامی بدهکاران چهار بانک دولتی؛

سریال ابربدهکاران بانکی در ایستگاه افشاگری

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۴۰
کد خبر: 626799
سریال ابربدهکاران بانکی در ایستگاه افشاگری

۲۳ آبان سال گذشته احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواست تا هر سه ماه یک بار اسامی ابربدهکاران خود را منتشر کنند. مانند بسیاری از دستورات دیگر، برخی بانک ‌ها تمایلی برای اعلام لیست بدهکاران بزرگ نشان ندادند اما برخی نیز بالاخره لیست ابربدهکاران را منتشر کردند. در همین راستا، روز گذشته لیست بلندبالای بانک ملی منتشر شد.

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ اواخر آبان ماه بود که وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی خواست تا هر سه ماه یک بار فهرست ابربدهکاران بانکی منتشر شود تا از این طریق به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیعی از تولیدکنندگان و مردم فراهم شود. (ابربدهکاران به افرادی گفته می‌شود که تسهیلات کلان بانکی دریافت کرده اما اقساط خود را نپرداخته‌اند.) 

رییس جمهوری نیز در دیداری با مدیران عامل بانک‌ها گفته بود که بانک‌ها باید بر بدحساب‌ها سخت بگیرند و اسامی بدهکاران بانکی منتشر شود. از آنجایی که طبق آمار اعلام شده بیش از ۸۰درصد تامین مالی طرح‌ها و بنگاه‌ها توسط بانک‌ها انجام می‌شود، اهمیت شفافیت و نظارت بر روند تامین مالی بانک‌ها و موسسات بسیار زیاد است.

به گفته کارشناسان زمانی که این ابربدهکاران بدهی خود را نپردازند، سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای دیگر می‌روند و باعث ایجاد تورم در بازارهایی مانند مسکن، ارز، طلا و ... می‌شود. 

بنابراین شفافیت در این زمینه می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های احتمالی برای اقتصاد کشور جلوگیری کند و همچنین زمینه تسهیل تولید برای تولیدکنندگان بیشتری را فراهم کند.

برخی بانک‌ها مانند گذشته در مقابل این دستور مقاومت کرده و هنوز لیستی از ابربدهکاران خود ارائه نکرده‌اند اما برخی بانک‌ها نیز این اسامی را منتشر کردند.

بانک ملی ایران نیز روز گذشته در پی افزایش فشارها بر بانک‌ها جهت انتشار فهرست بدهکاران بزرگ، اقدام به انتشار لیستی بلند بالا از ابربدهکاران خود کرد که بیشتر آنها اشخاص حقوقی بودند.