۰ نفر

کدام بانک‌ها در کانال مالی سوئیس فعالیت می‌کنند؟

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 464730
کدام بانک‌ها در کانال مالی سوئیس فعالیت می‌کنند؟

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس با بیان اینکه کانال مالی سوئیس به لحاظ فنی آماده اجرا است، گفت: این کانال از کانال مالی اینستکس و کانالی که کره جنوبی از آن حرف می‌زند فعال تر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شریف نظام مافی گفت: کانال مالی سوئیس به لحاظ فنی آماده اجراست؛ از طریق این کانال چند معامله مالی انجام‌شده است. تمام اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های تجاری برای کار با این کانال اطلاع‌رسانی شده است. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران وسوئیس افزود: سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران در این مقطع زمانی به‌غیراز بعد سیاسی، از بعد مالی و تجاری هم بسیار حائز اهمیت است؛ شرکت‌های سوئیسی احتمالاً خود را برای دوران پساترامپ و پسا فشار حداکثری آماده می‌کنند. از این جهت من فکر می‌کنم سوئیسی‌ها همیشه برای حضور در ایران پیش‌قدم بوده‌اند، این هم در دوره برجام و هم بعد از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ادامه داشته است.

وی بیان داشت:  من این سفر را از بعد تجاری پر اهمیت می‌دانم؛ اگر تغییری در دولت آمریکا اتفاق بیافتد، امکان آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده بانک مرکزی بالاست. اگر این اتفاق رخ دهد،  تا قبل از مشخص شدن رویکردهای دولت جدید در آمریکا، این کانال مالی سوئیس هست که فعال است و می‌تواند بستری باشد برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده و همچنین محلی باشد تا پول‌های تزریق شده به آن مورد استفاده بهینه در حوزه دارو و غلات قرار گیرد.

نظام‌مافی درباره سناریوی آلترناتیو و راهکار جایگزین گفت: اگر  پیروز انتخابات باشد، باز هم باید گفت که کانال مالی سوئیس برای حل مشکلات این دوره تأسیس شده است؛ این کانال کار خواهد کرد و می‌تواند نیازهای ایران به داروها، بخصوص داروهای تخصصی را برطرف کند. در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، حجم فعالیتی که انتظار می‌رود با پیروزی بایدن اتفاق بیفتد، ممکن نخواهد بود اما کانال همچنان فعال خواهد بود.

کدام بانک‌ها در کانال مالی سوئیس فعالیت می‌کنند

به گفته نظام مافی توافق کانال مالی سوئیس با دولت ترامپ انجام‌شده است و این کانال همچنان پابرجا خواهد بود. از طرفی این کانال محدودیت مالی FATF را ندارد و بانک‌هایی مثل خاورمیانه و سامان در این حوزه بدون محدودیت فعالیت خواهند کرد.

 نظام مافی درباره جزئیات راهکارهای پیدا شده برای ادامه فعالیت کانال مالی سوئیس گفت: اتاق مشترک ایران و سوئیس اطلاعاتی از جزئیات مذاکره ندارد و این کار به عهده وزارت امور خارجه و بانک مرکزی ایران است؛ اما آنچه مشخص است اینکه کانال آینده درخشانی خواهد داشت. سال‌هاست که بانک‌های ایرانی نمی‌توانند ال‌سی باز کنند؛ در حالی که اخیرا با این کانال راه‌اندازی ال‌سی را داشتیم که می‌تواند خبر خوبی برای تجار باشد.

وی درباره مشکلات احتمالی این کانال اظهار داشت:  کانال مالی سوئیس، کار جدیدی است و راه‌اندازی آن مدت زیادی طول کشید. از طرف دیگر آماده‌سازی شرکت‌ها برای همکاری از این طریق پروسه زمان‌بری بود. شیوع ویروس کرونا هم روند اجرای کار را به تأخیر انداخت. همه این مشکلات وقفه غیر قابل پیش‌بینی ایجاد کرد ولی همچنان این کانال از اینستکس و کانالی که کره جنوبی از آن حرف می‌زند، خیلی جلوتر است.

رئیس اتاق ایران و سوئیس دلیل آن را دید غیرسیاسی سوئیسی‌ها می‌داند؛ اینستکس هیچ وقت عملیاتی نشد ولی سوئیس کانال مالی مجزایی را راه‌اندازی کرد. البته در ابتدا مشکلات فنی باعث تأخیر در کار شد اما الان مشکلات برطرف شده و انتظار داریم حجم مبادلات مالی و معاملات تجاری از این مسیر بالاتر برود.

کارشناسان تحریم معتقدند کانال مالی سوئیس راه‌اندازی شده تا تمام تبادلات بشردوستانه ایران به طور کامل ذیل نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا اتفاق بیفتد و ایران امکان تبادل مالی و کالایی با جهان را خارج از اراده آمریکا از دست بدهد.