۰ نفر

یک عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

کاهش ۱۵درصدی صادرات به عراق در سال۹۹/ پیش‌بینی بازگشت عراق به مقصد اول صادراتی

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷
کد خبر: 517468
کاهش ۱۵درصدی صادرات به عراق در سال۹۹/ پیش‌بینی بازگشت عراق به مقصد اول صادراتی

یک عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از افت ۱۵درصدی صادرات به این کشور در سال۹۹ خبر داد و گفت: برای سال۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که عراق به رتبه اول مقصد صادراتی ما بازگردد.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت تجارت با عراق در سال۹۹ توضیح داد: سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، بسته شدن مرزها، افت درآمدهای نفتی عراق و همچنین تغییر برخی قوانین در دو کشور حجم تجارت خارجی ایران و عراق کاهش یافت.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: همچنین در این سال اعمال برخی محدودیت‌ها باعث شد یکسری از کالا‌ها به صورت قاچاق روانه عراق شود و از طرفی مسئله رفع تعهد ارزی هم باعث بروز مشکلاتی برای صادرکنندگان رسمی و درنتیجه افزایش قاچاق و افت صادرات به عراق شد.

به گفته حسینی، این عوامل باعث شد عراق از رتبه اول مقصد صادراتی ایران به رتبه سوم تنزل پیدا کند و ترکیه با ۹.۱میلیارد دلار و چین حدود ۸.۶میلیارد دلار در جایگاه اول و دوم قرار بگیرد.

او با بیان اینکه سال گذشته پیش‌بینی شده بود حجم صادرات به عراق به ۷.۵میلیارد دلار برسد، گفت: طبق آمار ارائه شده طی این سال حجم صادرات به این کشور به ۸میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۹.۵میلیارد دلاری سال۹۸ این رقم حدود ۱۵درصد کاهش یافته است.

این عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره آینده تجارت ایران و عراق اظهار کرد: برای سال۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که عراق دوباره به رتبه اول صادراتی ما بازگردد و امیدواریم با حل مسئله برجام و مشکلات تعهد ارزی، ضمن جبران افت ۱۵درصدی صادرات سال گذشته، ۱۰درصد هم به این رقم اضافه شود.