۰ نفر

عرضه نهاده‌‎های دامی محدودیت دارد

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۱۴
کد خبر: 464260
عرضه نهاده‌‎های دامی محدودیت دارد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: محدودیت عرضه نهاده‌ های دامی سبب ایجاد مشکل می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از نوسان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار تومان معادل شانه‌ای ۲۰ هزار تومان است.

او از محدودیت عرضه نهاده‌های دامی خبر داد و افزود: با استمرار این شرایط در پاییز با کمبود عرضه محصولات پروتئینی مواجه خواهیم شد.

نبی پور آینده بازار تخم مرغ را تابع نهاده‌های دامی دانست و گفت: قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا بالای ۲۰ هزار تومان و ذرت ۳ هزار تومان است که در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۳۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب تامین می‌شود، بیان کرد: با احتساب سایر نهاده‌ها از بازار آزاد، قیمت تمام شده تولید بالای ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.

زیان مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ به ۴ هزار تومان رسید

او تولید روزانه تخم مرغ را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به زیان ۴ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ، طی ماه‌های اخیر زیان روزانه مرغداران به بالای چند میلیارد تومان رسیده است.

نبی پور درباره تاثیر کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در بازار بیان کرد: با وجود نبود کنجاله سویا ۱۰ تا ۱۲ درصد وزن مرغ و ۲۰ درصد تولید کاهش پیدا کرده است، هر چند واحد‌های کوچک مصرف روزانه ۱ تا ۲ تن کنجاله در روز را تامین می‌کنند، اما واحد‌های بزرگ به سبب افزایش قیمت نمی‌تواند ۷ تا ۸ تن کنجاله در روز تامین می‌کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار ادامه داد: مسئولان پشتیبانی امور دام اذعان می‌کنند که ذخایر نهاده‌های دامی استراتژیک است، در حالیکه وضع از شرایط فعلی بدتر نیست که مرغداران به شدت گرفتار هستند.

او درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ افزود: طی روز‌های اخیر ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شد که این میزان تاثیری در کاهش زیان مرغداران ندارد.

نبی پور در پایان تصریح کرد: در مواقعی که صادرات تخم مرغ ایرانی به بازار‌های هدف ممنوع می‌شود، ترکیه به عنوان رقیب ما قیمت تخم مرغ را افزایش می‌دهد، اما در شرایط فعلی با حذف عوارض صادرات، قیمت تخم مرغ خود را کاهش داده که با این وجود امکان صادرات وجود ندارد.