۰ نفر

یک مقام مسئول در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

حجم تجارت ایران‌و‌ترکیه باید دو برابر پارسال شود/ افت صادرات ابتدای سال جبران شد

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
کد خبر: 462698
حجم تجارت ایران‌و‌ترکیه باید دو برابر پارسال شود/ افت صادرات ابتدای سال جبران شد

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از جبران افت صادرات ماه‌های ابتدایی خبر داد و گفت: امسال حجم تجارت خارجی دو کشور باید دو برابر سال قبل شود چراکه قیمت کالاها به همین اندازه افزایش یافته است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد سعادت دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت فعلی تجارت ایران و ترکیه توضیح داد: تمامی مرز‌های مشترک دو کشور برای حمل‌و‌نقل بار باز شده و مشکلی در ترانزیت کالا وجود ندارد ولی درمورد مسافران، فقط ایرانیانی که اتباع این کشور هستند می‌توانند وارد خاک ترکیه شوند.

او از جبران کاهش صادرات ماه‌های ابتدایی سال خبر داد و گفت: خوشبختانه از زمانی که مرز دو کشور باز شده توانسته‌ایم افت صادرات ماه‌های ابتدایی سال را که بر اثر کرونا به وجود آمده بود، جبران کنیم که حجم بالای کامیون‌های موجود در مرز گواه این موضوع است.

حجم تجارت سال گذشته برای امسال قانع‌کننده نیست

این عضو اتاق بازرگانی درباره آینده تجارت دو کشور اظهار کرد: سال گذشته حجم تجارت ایران و ترکیه ۵.۴میلیارد دلار بود که امسال با وجود خلاء پیش آمده، به رقم سال گذشته قانع نیستیم و انتظار داریم صادرات افزایش یابد؛ البته شاید به لحاظ وزنی نتوانیم نسبت به سال گذشته رشد داشته باشیم اما از آنجا که قیمت کالا‌ها حداقل دوبرابر افزایش یافته، ارزش صادراتی امسال هم باید دو برابر سال قبل شود.

او همچنین به موانع موجود در تجارت دو کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مشکلات حمل‌و‌نقل و ترافیک گمرکی موانع موجود بر سر راه تجارت دو کشور است، اما جلسات خوبی در سطح مقامات ارشد دو کشور برگزار شده و ما به آینده تجارت ایران و ترکیه بسیار امیدوار هستیم.

سعادت در پایان تصریح کرد: ترکیه برای ما کشور راهبردی است و باید اقداماتی صورت گیرد که روابط دو کشور ارتقا یابد، در این راستا اتاق بازرگانی نیز در تلاش است تا این هدف محقق شود.