۰ نفر

4میلیون تن کالای اساسی در بنادر

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۵۹
کد خبر: 438223
4میلیون تن کالای اساسی در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه 4میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور است، گفت: 23فروند کشتی با 1.7میلیون تن کالای اساسی آماده ورود به بنادر کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد راستاد امروز در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 14 میلیون تن کالا از بنادر تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 35.8 درصد کاهش داشته است. 

وی ادامه داد: 150 میلیون تن محموله از ابتدای امسال در بنادر ما تخلیه و بارگیری شد، همچنین 9.8 میلیون تن محموله غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 30.8 درصد کاهش داشت. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین از ابتدای امسال 4.6 میلیون تن محموله فله مایع جا به جا شد که 25.6 درصد کاهش داشت. 

راستاد افزود: از ابتدای امسال تاکنون 172هزار teu کانتینر در بنادر کشور جا به جا شد که 35.5 درصد کاهش داشت. 

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بیشترین تاثیر منفی کرونا در بخش حمل و نقل مسافری دریایی بود که که کاملا متوقف شده بود و 141 هزار 834 نفر مسافر بومی جا به جا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 97 درصد کاهش داشت. 

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 میلیون و 154 هزار و 177 تن کالای اساسی در بنادر کشور موجود است. 

راستاد افزود:  از میزان 4.1 میلیون تن کالای موجود، 3 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) است و مابقی در بقیه بنادر است. 

وی اضافه کرد: ذرت بیشترین میزان کالای اساسی در بنادر را به خود اختصاص داده است، به میزان 2.4 میلیون تن و سایر محصولات در بنادر گندم،  جو، سویا، برنج،  شکر و روغن خام و دانه‌های روغنی است که 4 میلیون تن است. 

راستاد افزود: در حال حاضر 25 فروند کشتی در بنادر در حال تخلیه است،  همچنین حدود 589 هزار تن محموله کالای اساسی در حال تخلیه در بنادر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:  23 فروند کشتی  با 1.7 میلیون تن اماده ورود به بنادر است که حامل کالای اساسی هستند. 

راستاد بیان کرد: 803 هزار تن کالای اساسی در بندر امام در شرف خروج است و 450 هزار تن در مرحله انجام تشریفات گمرکی است و 300 هزار تن کالای اساسی در مرحله کارشناسی ترخیص است. 

حمله سایبری ناموفق با منشا بیرونی به اپراتورهای بندر شهید رجایی

راستاد اضافه کرد: روز گذشته حمله سایبری برای چند اپراتور بندر شهید رجایی از منشا بیرونی رخ داد که به سرعت رفع شد. 

وی افزود: صدور بیجک خروجی در این حمله سایبری دچار اختلال شد که مدیریت شد و توقف کشتی به این علت نداشتیم.

پیش‌بینی کاهش 600 میلیون تنی حمل کالای دریایی در سال جاری

راستاد اظهار داشت: از اوایل سال 2020 میلادی جهان یکپارچه درگیر کرونا شد و اقتصاد جهانی هم متأثر شد. با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی وابسته به تجارت بین‌المللی است نیز از کرونا متأثر شد و طبق پیش‌بینی‌ها رقم 11 میلیارد تن جابجایی کالا توسط حمل و نقل دریایی در سال 2019، در سال 2020 با 600 میلیون تن کاهش مواجه خواهد بود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در اثر کاهش تقاضا سفارش ساخت کشتی هم کاهش یافته است و امیال 100 فروند کشتی باری و مسافری در دنیا سفارش داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال 2019 میلادی 71 درصد کاهش دارد. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: اجاره کشتی‌ها که تا پیش از شیوع کرونا 35 هزار دلار در روز بود، امروز به کمتر از 5 هزار دلار در روز رسیده است. 

وی افزود: با این حال، در بخش حمل و نقل دریایی ایران، از زمان شیوع کرونا (30 بهمن 98) تاکنون یک روز هم عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ما متوقف نشد و در سال 99 تاکنون 14 میلیون تن تخلیه و بارگیری داشتیم که البته 35.8 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشت. 

سرمایه‌گذاری 1081 میلیاردی بخش خصوصی در شرف انعقاد

راستاد اظهار داشت: در سال 98، 11 قرارداد با بخش خصوصی منعقد کردیم که برای احداث پایانه‌ها و مخازن نگهداری فرآورده نفتی و انبار نگهداری کالا و غیره بود که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این 11 پروژه 55 هزار و 290 میلیارد ریال است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری امسال در بنادر که 5 قرارداد با بخش خصوصی است، 1081 میلیارد ریال است که در شرف انعقاد این قراردادها هستیم.

وی اضافه کرد: جمع کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور تا پایان 98 رقم 158 هزار میلیارد ریال است. که بیشترین سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی به میزان 30 هزار و 99 میلیارد ریال است. 

افتتاح 1604 میلیارد ریال پروژه در سال جاری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: امسال در بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) چندین پروژه بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی داریم که اغلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. 

راستاد ادامه داد: در بندر شهید رجایی، آغاز عملیات اجرایی مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی خواهیم داشت که در مجموع،‌ سرمایه‌گذاری برای این پروژه‌ها 1604 میلیارد ریال است و 206 نفر اشتغال‌زایی دارد. 

راستاد افزود: در بندر امام خمینی(ره) انبارهای چند منظوره کالا برای غلات آماده افتتاح داریم. مخازن نگهداری مواد نفتی، کارخانه تصفیه روغن و سیلوی نگهداری دانه‌های روغنی در این بندر افتتاح می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی(ره) 4 هزار و 853 میلیارد ریال است. 

179 فروند کشتی اقیانوس‌پیما در ناوگان کشتیرانی کشور داریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد:‌ 12 هزار و 679 فروند کشتی ثبت‌شده تحت پرچم ایران داریم که اغلب ناوگان منطقه‌ای و سنتی است (10 هزار و 63 فروند). همچنین کشتی‌های اقیانوس‌پیما تحت پرچم ایران و ثبت شده در سازمان بنادر و دریانوردی، 179 فروند است که 13 میلیون و 200 هزار GT ظرفیت دارند. 

12 میلیون مترمکعب لایروبی در سال 98 انجام شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: سال گذشته میزان ناخالص لایروبی 12 میلیون مترمکعب بود، همچنین 49 مورد عملیات مقابله با آلودگی دریایی و پاکسازی انجام شد. 

راستاد با اشاره به اینکه سال گذشته 11 نفر در بخش حمل و نقل دریایی تلفات انسانی داشتیم، گفت: 198 عملیات جستجو و نجات دریایی در سال گذشته انجام شد که 900 نفر نجات یافتند و میزان تلفات انسانی سال گذشته حمل و نقل دریایی کشور 11 نفر بود. 

اجرای 900 متر از اسکله فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی امسال 61.5 درصد رشد داریم و از 1400 متر طول اسکله، 900 متر بهره‌برداری می‌شود. 

وی افزود: 15 فروند انواع شناور در حال ساخت داریم که 150 میلیون یورو وئ 38.5 میلیارد ریال منابع به آن اختصاص داده‌ایم. 

راستاد افزود: همچنین امسال 43 فروند شناور توسط سازندگان داخلی ساخته می‌شود و 3 هزار و 600 میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان بنادر برای کل 83 فروند شناور در حال ساخت اختصاص می‌یابد. 

افزایش ظرفیت کانتینری بنادر به 8 میلیون TEU

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: امسال ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی از 240 میلیون تن به 264 میلیون تن ارتقا می‌یابد که در این باره می‌توان به احداث سیلوی غلات 60 هزار تنی در بندر چابهار، فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی و اسکله نفتی بندر شهید رجایی اشاره کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ظرفیت کانتینری بنادر امسال از 7.5 میلیون TEU به 8 میلیون TEU ارتقا می‌یابد. 

جذب 138 هزار میلیارد ریال سرمایه خصوصی در سال جاری

راستاد بیان کرد: امسال 138 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در بنادر جذب می‌شود و فرایند سرمایه‌گذاری در 10 قرارداد آغاز شده است. 

برنامه‌ای برای تأمین منابع مالی از بیرون نداریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: بهمن ماه 97 قراردادی بین وزارت دفاع و وزارت راه در زمینه طرح تحول صنایع دریایی منعقد شد که امسال در حال اجرا است و ساخت شناورهای مورد نیاز سازمان بنادر توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع انجام می‌شود. 

وی افزود: بخشی از پروژه‌های بندر چابهار از محل صندوق توسعه ملی تأمین مالی می‌شود و بقیه پروژه‌ها از محل داخلی سازمان است و برنامه‌ای برای تأمین منابع از بیرون نداریم. 

بنادر جاسک و چابهار در طرح توسعه سواحل مکران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح توسعه بندر چابهار مهمترین اقدام در توسعه سواحل مکران است. همچنین در استان هرمزگان توسعه بندر جاسک با جدیت دنبال می‌شود. 

هنوز درباره تعیین خطر مرزی و لایروبی اروند به توافق نرسیده‌ایم

وی در مورد لایروبی اروند رود گفت: کمیته حقوقی اروند رود و وزارت امور خارجه در حال دنبال کردن موضوع هستند و هنوز در تعیین تکلیف خط مرزی به خروجی قطعی با عراق نرسیده‌ایم. 

وی ادامه داد: 2 فروند لایروب جدید امسال به ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی اضافه می‌شود که با کیفیت خوبی کار لایروبی به انجام می‌رسد. 

پایانه کانتینری عبدالعزیز رقیبی برای بندر شهید رجایی نیست

وی در پاسخ مبنی بر احداث پایانه کانتینری عبدالعزیز توسط کشور عربستان و تأثیر آن در فعالیت کانتینری بندر شهید رجایی اظهار داشت: در بخش‌های مختلف خصوصا در جنوب خلیج فارس، پایانه‌هایی در حال احداث است و هر پایانه باید متکی به ظرفیت خود باشد. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بندر شهید رجایی ما با توجه به پس‌کرانه‌ای که دارد و همچنین نیاز کشورهای محصور به خشکی به این بندر می‌تواند جایگاه خود را به خوبی حفظ کند و خطوط کانتینری با موقعیت مناسب خواهد داشت. 

راستاد  ادامه داد: موقعیت ما مسیر اصلی تجارت شرق و غرب و موقعیت مناسبی است برای خطوط لاینری کانتینری است. 

همکاری با طرف هندی در بندر چابهار متوقف نمی‌شود

وی افزود: طرف هندی در بندر چابهار در حوزه تأمین تجهیزات مشکلاتی داشت که به دلیل تحریم بود و رفع شد. 

راستاد افزود: ما با طرف هندی فعلا قرارداد موقت داریم و درباره قرارداد نهایی هم اختلافاتی داریم که محدود است و به زودی رفع می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اپراتور هندی در بندر چابهار در قالب قرارداد موقت بهره‌برداری، فعال است و هیچ تهدیدی درباره همکاری ما و هند در این زمینه وجود ندارد.