۰ نفر

طی ۹ماه ۹۸؛

حجم تجارت خارجی ۶۳.۷میلیارد دلار شد/ تراز تجاری مثبت ماند

۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۲۱
کد خبر: 406405
حجم تجارت خارجی ۶۳.۷میلیارد دلار شد/ تراز تجاری مثبت ماند

سخنگوی گمرک گفت:ارزش تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال به ۶۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار رسید که سهم صادرات بالغ ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار و واردات نیز ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید روح‌الله لطیفی در خصوص آمار صادرات کشور در ۹ ماهه سال ۹۸ اظهار داشت: در این مدت میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر ۱۰۳ میلیون و ۵۸۷ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از حیث وزنی ۱۸.۵ رشد داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت به ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار و به وزن ۲۴ میلیون و ۹۷۹ هزار تن رسید.

وی افزود: پنج کشور مقصد صادرات کشور طی ۹ ماهه سال‌جاری به ترتیب عبارت بودند از: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان که حجم صادرات قطعی به کشور چین در ۹ ماهه اخیر ۲۴ و ۸۷ صدم درصد از نظر وزنی و ۱۱ و یک صدم درصد از حیث ارزش، نسبت به کل صادرات کشور را داشته است. همچنین میزان صادرات به ترکیه با ارزش ۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و به وزن ۱۳ میلیون و ۸۲۶ هزار تن، ۱۲ و ۴۱ صدم درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

لطیفی خاطر نشان کرد، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی به امارات متحده عربی ۱۰.۴۸ درصد و به افغانستان ۵.۴۸ درصد طی ۹ ماهه سال ۹۸ بوده است.

وی در خصوص آمار واردات کشور نیز گفت: بیشترین کشورهای طرف معامله واردات کشور در طی ۹ ماهه سال ۹۸، چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

سخنگوی گمرک افزود: واردات کالا به کشور در مدت مذکور از لحاظ وزنی ۲۴ میلیون و ۹۷۹ هزار تن و از لحاظ ارزش ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده که سهم کالاهای اساسی بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از کل واردات بوده است. کالاهای اساسی وارداتی در این مدت زمانی به ترتیب شامل ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، روغن‌های خوراکی، دارو، جو، گوشت قرمز، کنجاله سویا، قند و شکر، کود و گوشت مرغ بوده که در مجموع نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از حیث وزنی ۱۹ درصد و از حیث ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است. به‌طوری که در مجموع آمار واردات از لحاظ وزنی در سال گذشته، ۱۳ میلیون ۹۲۲ هزار و ۶۷۵ تن به میزان ۱۶ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۵۴۱ تن افزایش داشته است، ضمن آنکه از حیث ارزش نیز میزان ۶ میلیارد و۹۱۳ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۳۵ دلار واردات در سال ۹۷ به میزان ۷ میلیارد و ۹۴۶ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۳۰۵ دلار افزایش نشان می‌دهد.

لطیفی گفت: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ متوسط هر تن کالای وارداتی ۱۲۷۵ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۸۲ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی گمرک تأکید کرد: با شتاب گرفتن صادرات در آذر ماه تراز تجاری کشور در ۹ ماهه سال‌جاری مثبت ۶۶ میلیون دلار شد.

لطیفی در خصوص آمار تجاری کشور در آذر ماه گفت: میزان واردات در آذر ماه دو میلیون ۸۵۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار و میزان صادرات نیز از لحاظ وزنی ۱۴ میلیون و ۶۳۹ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار بوده است که با توجه به آمار فوق تراز تجاری کشور در ماه آذر به مثبت یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار رسیده است.