۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عامل گرانی گوجه؛ بنزین یا کمبود؟/ رشد 200درصدی قیمت در یک‌ماه!

۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 397199
عامل گرانی گوجه؛ بنزین یا کمبود؟/ رشد 200درصدی قیمت در یک‌ماه!

اگرچه دولت وعده داده بود که بهای اجناس و مواد خوراکی در پی جهش سه برابری نرخ بنزین تغییری نخواهد کرد، اما در چند روز گذشته قیمت گوجه فرنگی نسبت به ماه قبل حدود سه تا پنج برابر گران‌تر شد.

اقتصاد آنلاین فرناز حبیبیان؛ گزارش‌های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین از میوه‌فروشی‌های سطح شهر حاکی از آن است که با وجود نظارت‌های مستمر تعزیرات، اصناف و ستاد تنظیم بازار و نیز تاکید مقامات دولتی بر ثبات قیمت‌ها به رغم افزایش نرخ بنزین، طی چند روز گذشته شاهد افزایش حدود 200درصدی قیمت گوجه فرنگی بودیم.

به گفته مغازه‌داران، قیمت گوجه‌فرنگی ظرف چند روز گذشته از حدود سه تا پنج هزار تومان به 12 تا 15هزار تومان در برخی مناطق رسیده و عموما کیفیت آن بسیار پایین آمده است.

در این رابطه اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: افزایش بهای بنزین هیچ تاثیری بر رشد قیمت گوجه در چند روز اخیر نداشته و این موضوع تنها به خاطر جابه‌جایی فصل و عمل نیامدن این محصول در برخی شهر‌ها مثل ورامین و قزوین به وجود آمده است.

کارگر افزود: در این فصل کشت گوجه اغلب در جنوب کشور انجام می‌شود که آن هم به خاطر بارندگی‌های زودهنگام اخیر، در کار کشاورزان وقفه افتاده و این محصول هنوز به عمل نیامده است.

وی درباره میزان تغییر قیمت گوجه نیز اظهار کرد: اگرچه گوجه قیمت مصوب ندارد و بر اساس عرضه و تقاضا در میدان و طبق فاکتور رسمی ما در سطح شهر قیمت‌گذاری می‌شود اما تا همین یک ماه پیش قیمت این محصول در میادین حدود 500 تا 100تومان بود، درحالیکه الان به کیلویی چهار تا ده هزار و 500تومان رسیده است.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ادامه داد: قیمتی که مغازه‌دار اعلام می‌کند به فاکتور خرید آن بستگی دارد، به همین دلیل قیمت گوجه در سطح شهر بین 11 تا 15هزار تومان متغیر است.

کارگر در پایان تاکید کرد: تا چند روز آینده گوجه‌فرنگی جنوب روانه بازار می‌شود و شاهد کاهش قیمت این محصول خواهیم بود.

در این گزارش، پیگیری‌های خبرنگار اقتصاد آنلاین از رییس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و رییس ستاد تنظیم بازار درباره چرایی افزایش قیمت بی‌رویه گوجه‌فرنگی به نتیجه نرسید و مسئولان مربوطه حاضر به پاسخگویی در این زمینه نبودند.