۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط چشمگیر قیمت نفت با افزایش عرضه اوپک پلاس / روند صعودی بازار به پایان رسید؟

۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۲
کد خبر: 546590
سقوط چشمگیر قیمت نفت با افزایش عرضه اوپک پلاس / روند صعودی بازار به پایان رسید؟

از آنجا اعضای گروه اوپک پلاس بر سر افزایش عرضه به توافق رسیدند، قیمت نفت در اولین روز معاملات هفته افت قابل توجهی را تجربه کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پس از رفع اختلافات داخلی اوپک پلاس و توافق برای افزایش عرضه، قیمت نفت روز دوشنبه به شدت سقوط کرد و از آنجا که موارد ابتلا به کووید19 در بسیاری از کشورها در حال رشد است، نگرانی‌ها از مازاد عرضه نفت خام افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت 2.01دلار معادل 2.7درصد کاهش یافت و به 71دلار و 58سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 2.06دلار معادل 2.8درصد سقوط، به قیمت 69دلار و 75سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

سران اوپک پلاس روز یکشنبه توافق کردند  که به منظور پایین آوردن قیمت‌ها که در ماه جاری با بهبود اقتصادها از بیماری همه‌گیر کرونا به بالاترین سطح خود در طول بیش از دو سال اخیر رسیده بود، عرضه نفت را از ماه آگوست افزایش دهند.

اعضای گروه کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن مانند روسیه نیز با میزان سهم جدید تولید از می 2022 موافقت کردند.

کارستن منکه، تحلیلگر Julius Baer اظهار کرد: "ظرفیت‌های تولید طولانی مدت، رایگان و اضافی از سوی کشورهای اوپک پلاس، دلیل اصلی است که ما اکنون شاهد حرکت نزولی قیمت نفت هستیم. ما همچنان مطمئن هستیم که بازار نفت در مرحله نهایی روند صعودی خود قرار دارد."

با این حال، گلدمن ساکس اذعان داشت که چشم‌انداز خود برای نفت را هچنان صعودی می‌داند و این توافق‌نامه مطابق با نظر آن است که تولیدکنندگان "در تمام مدتی که راهنمایی برای افزایش ظرفیت در آینده و بازداری از رقابت در سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد، باید بر حفظ یک بازار فیزیکی محدود متمرکز شوند."

اوپک پلاس در سال گذشته در میان از بین رفتن تقاضا به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 تولید خود را به میزان بی‌سابقه 10میلیون بشکه در روز کاهش داد و باعث سقوط قیمت‌ها شد.

تولید کنندگان اوپک پلاس به تدریج تولید خود را کاهش داده‌اند که میزان آن اکنون 5.8میلیون بشکه در روز است.

ANZ خاطرنشان کرد: "حتی با تولید بالاتر، بازار نسبتا محدود باقی می‌ماند. داده‌های با فرکانس بالا، نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای برای نفت بوده و تقاضای بنزین در ایالات متحده اخیرا به بالاترین سطح خود رسیده است. این موضوع باید مدت فروش را محدود کند."