۰ نفر

رشد مصرف صنایع بزرگ دلایل افزایش پیک مصرف برق

۷ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۵
کد خبر: 540434
رشد مصرف صنایع بزرگ دلایل افزایش پیک مصرف برق

مدقق گفت: به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور کمتر به بهره‌وری انرژی توجه شده است و باید بهره‌وری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اولویت قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدقق مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: از سال گذشته به محدودیت در تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی رسیده ایم و این یک هشدار است.

او افزود : باید استفاده از انرژی‌های فسیلی را که عمدتا در نیروگاه‌های گازی مصرف می‌کنیم محدود کرده و به دنبال انرژی‌های تجدید پذیر مانند نیروگاه‌های اتمی باشیم.

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر بیان کرد: رشد مصرف صنایع بزرگ یکی از دلایل افزایش پیک مصرف در تابستان امسال است.

او تاکید کرد: به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور ما کمتر به بهره وری انرژی توجه شده است و باید در اولویت اول بهره وری مورد توجه قرار گیرد و در قدم بعدی استفاده از انرژی های تجدید پذیر در دستور کار باشد.

این مقام مسئول گفت: نیاز مصرفی برق کشور امسال از مرز ۶۴ هزار مگاوات گذشته که ۴ هزار مگاوات از سال گذشته بیشتر شده است اما  ما امسال سقف ۵۷ هزار مگاوات را تولید کرده ایم و این تفاوت بین تولید و مصرف با برنامه های مدیریت بار جبران شده است که بر این اساس عمدتا صنایع در ساعات اوج مصرف، میزان برق مصرفی خود را کاهش داده اند.

او افزود: امسال تا ۸ هزار مگاوات مدیریت بار شده  و اگر این اقدام صورت نمی گرفت خاموشی ها مثل اوایل خرداد زیاد بود. عمده رشد مصرف برق در صنایع بزرگ است و امسال  رشد ۲۹ درصدی مصرف برق در این بخش داشتیم که نا متعارف است چراکه هر سال مصرف برق صنایع حدود ۴ درصد افزایش می یافت.

میانگین بارش کل کشور  ۳۷ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش یافته است

در ادامه برنامه غزلی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور گفت: از ابتدای امسال تا امروز به طور میانگین ۱۴۵ میلیمتر بارش را در کل کشور داشته ایم که کاهش ۳۷ درصدی نسبت به میانگین بلند مدت  و کاهش ۵۲ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

او ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم در پیک مصرف آب (تیر و مرداد) ۲۸۲ شهر دچار تنش آبی شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی، حدود ۷ درصد در بخش شرب و ۳ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

 غزلی بیان کرد: ذخیره‌ آب پشت سد‌های کشور امسال کاهش چشمگیری داشته و بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت واقعی است.

این مقام مسئول در خصوص تمهیدات وزارت نیرو برای عبور از این شرایط گفت: برای مقابله با کم آبی اقداماتی همچون ایجاد کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اصلاح الگوی مصرف  متناسب با شرایط امسال، هوشمندسازی کنتورهای آب کشاورزی، مسدود کردن چاه های کشاورزی غیر مجاز و تشکیل ستاد پایش تنش آبی کشور در وزارت نیرو انجام شده است.