۰ نفر

ستاری مطرح کرد؛

فعال سازی بخش خصوصی برای رفع چالش های حوزه آب

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۸
کد خبر: 535603
فعال سازی بخش خصوصی برای رفع چالش های حوزه آب

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مشکلات جدی در حوزه آب وجود دارد و تعداد شرکت‌های دانش بنیان این حوزه محدود است؛ یکی از پیگیری‌های معاونت علمی فعال سازی بخش خصوصی در این زمینه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سورنا ستاری روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از چهار طرح‌ فناورانه حوزه آب در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران افزود: توسعه شرکت‌های دانش بنیان از برنامه‌های جدی معاونت علمی است. 

وی تاکید کرد: باید شرکت‌هایی را داشته باشیم که بتوانند در مقیاس‌های بین المللی و در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند. در هر حوزه‌ای که تعداد شرکت‌های دانش بنیان کم یا اثر پذیری آنها محدود است، همان حوزه‌هایی هستند که معمولا به دلیل تحریم با مشکلات جدی مواجه هستیم.

ستاری ادامه داد: حوزه آب یکی از  بخش‌هایی است که دارای چالش‌های زیادی در کشور است. مشکلات جدی در حوزه آب داریم و تعداد شرکت‌های دانش بنیان این حوزه محدود است و یکی از پیگیری‌های معاونت علمی این است که بخش خصوصی را در این زمینه فعال کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ایران اکوسیستم خاص دارد، اظهار داشت: کمتر کشوری در دنیا همانند ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی با چالش در حوزه آب مواجه است. از این رو لازم است فناوری‌های بومی خود را در این حوزه توسعه دهیم.

ستاری درباره دستاوردهای محققان کشور در زمینه‌های شیرین سازی آب نیز گفت: این روش جزو روش‌های بسیار نوآورانه در سطح دنیا است که در حذف آلاینده‌ها و شیرین سازی با استفاده از فناوری نانو تاثیرگذاری بالایی داشته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درخصوص نقشه راه توسعه شرکت‌ها در این حوزه یادآور شد: در حوزه آب بیش از ۲۰۰ شرکت فعال شده و در این مسیر تلفیقی از فناوری‌های قدیمی و جدیدی رخ داده است.

رونمایی از فیلترهایRO (اسمز معکوس) به زودی در کشور

وی نمونه آن را سامانه‌های RO دانست که در ایران و سایر کشورها کاربردی شده است.

ستاری ادامه داد: تامین فیلترهای آب یکی از بخش‌های این سامانه است که به زودی یکی از شرکت‌ها کارخانه تولید آن را که با فناوری بومی تولید شده است، راه اندازی خواهد کرد.

چهار طرح فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در حوزه آب، امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی و به بهره‌برداری رسید.