۰ نفر

برآوردها نشان می‌دهد؛

ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت آماده تزریق به بازار دارد

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۲
کد خبر: 530968
ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت آماده تزریق به بازار دارد

شرکت کارگزار کشتیرانی جهانی "ای آی گیبسون" اعلام کرد ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت خام را بر روی نفتکش‌های شناور بر روی دریا ذخیره کرده و آماده است با لغو تحریم‌های آمریکا، آنها را به مشتریان خود تحویل دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بانک "سیتی گروپ" نیز با تخمینی مشابه اعلام کرد که ایران ۶۵ میلیون بشکه نفت خام را بر روی دریا و ۵۴ میلیون بشکه نفت خام را بر روی خشکی ذخیره کرده است.  

ایران و آمریکا از ماه گذشته در وین درباره راه‌های احتمالی بازگشت هر دو کشور به توافق هسته‌ای یا برجام به صورت غیر مستقیم گفت و گو کرده‌اند. جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرده که دولتش مایل به بازگشت به برجام است، اما این کار را تنها در صورت بازگشت ایران به رعایت کامل تعهدات هسته‌ای خود انجام خواهد داد. ایران به نوبه خود اعلام کرده که تنها پس از لغو تمام تحریم‌های آمریکا، تعهدات هسته‌ای خود را به طور کامل اجرایی خواهد کرد.  

سیتی گروپ در گزارش روز دوشنبه خود گفت: در صورت توافق و پس از لغو تحریم‌های آمریکا، ایران می‌تواند نفت را به بازارهای عمده خود از جمله هند و چین تحویل دهد.  

شرکت "ای آی گیبسون" افزود: با این حال، نفت خام شناور ایران پس از لغو تحریم‌های آمریکا یک شبه ارسال نخواهد شد. دستیابی ایران به کانال‌های بانکی جهانی باید تامین شود تا تضمینی به قانونی بودن خرید نفت ایران به خریداران بدهد. بنابراین، فروش ذخیره نفت خام ایران با افزایش تدریجی فعالیت‌های این کشور، ماه‌ها به طول خواهد انجامید.  

پیش از این "بلومبرگ" در گزارشی به نقل از کارشناسان اعلام کرد که ایران می‌تواند در کمتر از سه ماه به تولید قبل از تحریم یعنی تقریباً ۴ میلیون بشکه در روز بازگردد.  

برآوردهای بلومبرگ نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در سال جاری رو به افزایش بوده و ماه گذشته تولید نفت ایران حدود ۴.۲ میلیون بشکه در روز بوده است.  

قبل از اجرای تحریم‌ها، ایران حدود ۸.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کرد. تنها سطح تولید عراق و عربستان سعودی در سازمان اوپک بیش از این مقدار است.