۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط قیمت نفت به دنبال گسترش کرونا در آسیا / ترس از تورم عامل دیگر افت بازار

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 529121
سقوط قیمت نفت به دنبال گسترش کرونا در آسیا / ترس از تورم عامل دیگر افت بازار

به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آسیا و همچنین نگرانی از رشد تورم، قیمت نفت روز چهارشنبه حدود یک درصد کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال تجدید نگرانی‌ها در مورد وضعیت تقاضا با افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در آسیا و ترس از تورم که می‌تواند فدرال رزرو آمریکا را به افزایش نرخ بهره واردار کند و در نتیجه منجر به محدودیت رشد اقتصادی شود، قیمت نفت برای دومین روز متوالی، روز چهارشنبه سقوط کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت با 57سنت معادل 0.8درصد سقوط، به 68دلار و 14سنت در هر بشکه رسید. این معیار پس از صعود به بالای کانال 70دلاری در اوایل جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه، 1.1درصد کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از تجربه افت 1.2درصدی روز گذشته، 61سنت معادل 0.9درصد کاهش یافت و به قیمت 64دلار و 88سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

صعود برنت به کانال 70دلاری ناشی از خوش‌بینی نسبت به بازگشایی اقتصادهای ایالات متحده و اروپا، از بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان بود. اما به دنبال آن، با کاهش تقاضای سوخت در آسیا، به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، تایوان، ویتنام و تایلند، که باعث ایجاد موج محدودیت‌های حرکتی جدیدی شد، عقب‌نشینی کرد.

وندانا هری، تحلیلگر انرژی در Vanda Insights در سنگاپور اذعان داشت: "تجارت دیروز دوباره ثابت کرد که کانال 70دلاری غیرمنطقی است."

هری در ادامه گفت: "از آنجا که بازگشایی و محدویت در سراسر جهان، اکنون در متنوع‌ترین حالت ممکن از ابتدای بیماری همه‌گیر قرار دارد، ارزیابی تصویر تقاضای جهانی همچنان چالش‌برانگیز است."

همچنین عدم قطعیت در خصوص تورم نیز باعث شد سرمایه‌گذاران تمایل خود را به بازارهای پر ریسک‌تر مانند نفت کاهش دهند.

جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد Westpac اظهار کرد: "یک بازی ریسک‌گریزی گسترده‌تری در حال وقوع است."

اسمیرک گفت: "گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به دلیل ترس از تورم، چشم‌انداز رشد و متعاقبا تقاضای فرآورده‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

به گفته وی: "بانک فدرال (در خصوص پایین نگاه داشتن نرخ بهره) بسیار مصمم است، اما گمانه‌زنی‌ها در خصوص تغییر زودهنگام وجود دارد."

بانک فدرال اعلام کرد که نرخ بهره تا سال 2023 در پایین‌ترین سطح فعلی خود باقی خواهد ماند؛ با این حال، بازارهای آتی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران معتقدند نرخ‌ها ممکن است تا سپتامبر 2022 شروع به افزایش کند.

سرمایه‌گذاران همچنین در انتظار آخرین اطلاعات ذخایر نفت خام و فرآورده‌‌های آن در ایالات متحده از سوی اداره اطلاعات انرژی که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود، هستند.

به گفته دو منبع بازار، آمار ارائه شده از سوی موسسه نفت آمریکا روز سه‌شنبه نشان داد که موجودی نفت خام در هفته منتهی به 14می، 620هزار بشکه افزایش یافته، در حالی که موجودی بنزین 2.8میلیون بشکه، و فرآورده‌های تقطیر شده 2.6میلیون بشکه کاهش یافته است.

افزایش ذخایر نفت خام، کمتر از افزایش 1.6میلیون بشکه بود که تحلیلگران به طور متوسط تخمین زدند، در حالی که کاهش ذخایر بنزین و فرآورده‎‌های تقطیر شده بیش از حد انتظار بود.