۰ نفر

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تاکید کرد؛

کاهش ۳۵درصدی تامین برق از سدهای برق‌آبی و لزوم مدیریت مصرف

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۲۲
کد خبر: 526116
کاهش ۳۵درصدی تامین برق از سدهای برق‌آبی و لزوم مدیریت مصرف

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود با کاهش آب موجود در سدهای برق‌آبی، با کمبود ۳۰ تا ۳۵درصدی برای تامین برق مواجه شویم و همین مساله مدیریت مصرف را جدی‌تر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید حسن رضوی» افزود: امسال با کاهش بارش روبه‌رو شده ایم و این امر مسایل را پیچیده‌تر می‌کند.

 مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹) تا ۱۲ اردیبهشت را ۱۱۸.۵ میلیمتر اعلام کرده  و این درحالی است که در دوره بلندمدت میزان بارش ها ۲۰۷.۷ میلیمتر بود که تفاوت ۴۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه‌داد: تداوم خشکسالی در سال آینده کشور را با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: امسال گرچه در اثر کاهش بارش‌ها کارها سخت‌تر می‌شود، اما بروز گسترده بحران دور از انتظار است و با اعمال مدیریت بهتر می‌توان از این دوران عبور کرد. 

رضوی گفت: در بخش برق با جایگزین کردن نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی و سی.اچ پی بخش خصوصی و مدیریت مصرف می توان تابستان را بدون مشکل سپری کرد.

نیرو و گرمای ترکیبی (سی.اچ.پی) به تولید هم‌زمان برق و گرمای قابل استفاده در یک فرایند تولید گفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با بیان اینکه امسال وزارت نیرو مدیریت مصرف را به‌طورجدی‌تر از خود شروع کرده، خاطرنشان‌کرد: مدیریت مصرف کمک خواهد کرد با مشکلات کمتری روبه‌رو شده و بنابراین بحرانی بروز نکند.

وی، نیروگاه‌های برق‌آبی را متاثر از وضعیت بارش‌ها دانست و گفت: امسال بیش از ۴۵ درصد کاهش بارش روی داده است.

رضوی افزود: البته وضعیت در استان ها مختلف است به گونه ای که در استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان و هرمزگان شرایط بدتر است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بیان‌داشت: بارش‌ها دربرخی استان‌ها نزدیک به نرمال و در برخی دیگر زیر نرمال است که اقدام هایی در این باره انجام شده است.

وی از برگزاری جلسه های متعدد با شرکت توانیر در این باره خبر داد و گفت: تلاش خواهد شد تا نسبت به حفظ ذخیره نیروگاه های برق آبی در شرایطی که هنوز با روزهای گرم تر فاصله داریم اقدام شود تا در تابستان اینها به کمک تامین برق آیند.

 پیشتر «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق در این باره گفت: هر ساله ۱۶ تا ۱۷ درصد از برق مورد نیاز در ساعت‌های پیک توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود، اما امسال به دلیل بارش کم نزولات جوی ۳۴ درصد از مخازن سدهای نیروگاه‌های برق‌آبی را در اختیار نداریم که منجر به کسری حدود چهار هزار مگاواتی تولید برق در ساعت اوج مصرف می‌شود.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه وزارت نیرو همه تلاش خود را برای جبران این میزان کمبود برق به‌کار بسته است، خاطرنشان‌کرد: در همین زمینه برنامه‌ای با ۴۵ محور اصلی برای جلوگیری از بروز خاموشی تدوین شده است که البته وزارت نیرو اجرای این برنامه‌ها را ابتدا از خود شروع و به‌کارگیری کولرهای گازی و وسایل سرمایشی را از ماه جاری در شرکت‌های زیرمجموعه خود ممنوع کرده است.