۰ نفر

براساس اعلام مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی؛

بارش‌های امسال بیش از ۴۲درصد کم شد

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۳۰
کد خبر: 525408
بارش‌های امسال بیش از ۴۲درصد کم شد

براساس اعلام مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک سالی میزان بارش‌های کل کشور نسبت به دوره بلند مدت ۴۲.۹ درصد کاهش دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) تا ۱۲ اردیبهشت به رقم ۱۱۸.۵ میلیمتر رسیده است و این درحالی است که در دوره بلندمدت میزان بارش ها ۲۰۷.۷ میلیمتر بود که تفاوت ۴۲.۹ درصدی را نشان می دهد.

پیش از این شرکت مدیریت منابع آب ایران به انتشار وضعیت بارش های کشور در حوضه های مختلف آبریز اصلی اقدام می کرد که اکنون مدتی است این آمار از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر نمی شود.

گزارش منتشره از سوی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای فصل بهار تا روز دوازده اردیبهشت ۱۱ میلیمتر بارندگی رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۴۳ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده بوده کاهش ۷۴.۳ درصدی را نشان می دهد.

میزان بارش های از ابتدای اردیبهشت تا دوازدهمین روز آن نیز۶.۲ میلیمتر گزارش شده که در مقایسه با دوره بلند مدت با بارش ۹.۲ میلیمتری تفاوت ۳۲.۴ درصدی دارد.

طی یک هفته گذشته نیز ۶ میلیمتر بارش رخ داده است.

وضعیت بارشی کشور در حالی با کاهش همراه شده که کارشناس سازمان هواشناسی گفت: چهارشنبه شب سامانه بارشی جدیدی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که موجب افزایش بارندگی، رعد وبرق و بادهای موقت در بیش از ۱۰ استان کشور خواهد شد.

مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درصد تامین آب در اثر بارش ها را ۵۰.۴۰ درصد اعلام کرده است.

وضعیت بارش های کاهشی کشور درحالی است که طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مصرف آب شرب شهروندان تهرانی در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال به سه میلیارد و ۲۹۲ میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته کاهش بارش ها اثر خود را بر روی موجودی آب سدها گذاشته و طبق گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت ماه امسال به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب رسید.

این میزان موجودی آب سدها در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون متر مکعب آب در مخازن سد ها وجود داشت که کاهش ۱۹ درصدی را نشان می دهد.  

کاهش حجم آب موجود درسدهای کشور به نگرانی در باره تامین برق از سدهای برق آبی دامن زده است .

"محمدحسن متولی زاده " مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در این باره گفته بود: کاهش ۴۰ درصدی حجم آب درمخازن سدهایی برق آبی تابستان خیلی حساسی را برای صنعت برق رقم زده است که شرایط تامین برق را با مشکل همراه خواهد کرد.

شرایط بارشی کشور سبب شده بود چندی پیش حسن روحانی رییس جمهوری مردم را به رعایت صرفه جویی در مصرف دعوت کند.