۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت به دنبال انتشار داده های اقتصادی چین و آمریکا / وضعیت هند همچنان مانعی بر سر راه بازار است

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۲۰
کد خبر: 526043
صعود قیمت نفت به دنبال انتشار داده های اقتصادی چین و آمریکا / وضعیت هند همچنان مانعی بر سر راه بازار است

به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی امیدوارکننده از سوی چین و ایالات متحده، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز جمعه، پس از تجربه افت 1درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی قوی از سوی چین و آمریکا، حتی با وجود اینکه افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-19 در هند به عنوان مانعی بر سر راه رشد بازار قرار گرفت، افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه جولای 31سنت یا 0.5درصد افزایش یافت و به 68.40دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه ژوئن، پس از تجربه رشد 29سنت یا 0.5درصد، وارد کانال 65دلاری در هر بشکه شد.

از آنجا که کاهش محدودیت‌های رفت و آمد در ایالات متحده و اروپا، بهبود عملکرد کارخانه‌ها و واکسیناسیون ویروس کرونا، زمینه را برای احیای مجدد تقاضای سوخت فراهم می‌کند، و همچنین احتمال افزایش سفرهای تابستانی که باعث رشد بیشتر مصرف بنزین و سوخت جت خواهد شد، هر دو معیار برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در مسیر دستیابی به دومین سود هفتگی هستند.

در چین، داده‌های ارائه شده نشان داد که رشد صادرات به طور غیرمنتظره‌ای در ماه آوریل سرعت گرفته، در حالی که یک نظرسنجی خصوصی به گسترش قابل توجه فعالیت بخش خدمات اشاره کرد.

با این حال، واردات نفت بزرگترین خریدار جهان در ماه آوریل نسبت به سال گذشته 0.2درصد کاهش یافت و به 40.36میلیون تن، یا 9.82میلیون بشکه در روز رسید که کمترین میزان آن از ماه دسامبر را نشان می‌دهد.

هووی لی، اقتصاددان OCBC مستقر در سنگاپور اذعان داشت: "ارقام واردات در بهترین حالت خود نیست." وی در ادامه افزود که ممکن است کاهش میزان بهره‌برداری در پالایشگاه‌های مستقل در استان شاندونگ در ماه گذشته عامل این کاهش بوده باشد.

در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، مطالبات بیکاری کاهش یافته و این موضوع نشان می‌دهد که بهبود بازار کار در میان رونق گرفتن اقتصاد، وارد مرحله جدیدی شده است.

با این حال، به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، که باعث کاهش مصرف سوخت در سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان شده، مسیر بهبود تقاضای نفت هنوز ناهموار است.

مشاور انرژی FGE  در یادداشتی اظهار کرد که اگرچه با فراتر رفتن تعداد سفرها از سطح سال 2019 در کشورهایی مانند چین به دلیل تعطیلات روز کارگر برخی از تقاضاهای از دست رفته جبران شده، اما شیوع مجدد بیماری کووید-19 در کشورهایی مانند هند، ژاپن و تایلند، مانع بهبود تقاضای سوخت می‌شود.

به گفته FGE، "تقاضای بنزین در ایالات متحده و بخش‌هایی از اروپا نسبتا خوب پیش می‌رود."

"علاوه بر این، از آنجا که محدودیت‌ها کاهش یافته و تقاضای سرکوب شده در طول فصل تابستان احیا می‌شود، ما می‌توانیم شاهد اوج گرفتن تقاضا باشیم."