۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش مجدد بازار نفت / کاهش موجودی ذخایر آمریکا عامل اصلی رشد بازار

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 525812
جهش مجدد بازار نفت / کاهش موجودی ذخایر آمریکا عامل اصلی رشد بازار

به دنبال کاهش بیش از حد انتظار موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده، قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال افزایش تولید محصولات پالایشی و صادرات، ذخایر نفت خام در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، بیش از حد انتظار کاهش یافت که باعث صعود قیمت نفت و جبران ضررهای اولیه بازار شد.

معاملات آتی نفت خام برنت 17سنت یا 0.3درصد افزایش یافت و به 69.13دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با تجربه 8سنت یا 0.1درصد رشد، به قیمت 65.71دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو معیار پیش از عقب‌نشینی، در روز چهارشنبه به بالاترین حد خود از اواسط ماه مارس رسیدند.

تحلیلگران سیتی گروپ در یادداشتی اذعان داشتند: "از آنجا که عرضه واکسن‌ها ادامه دارد و فصل رانندگی در تابستان به تدریج فرا می‌رسد، احتمالا سرعت این روند افزایش یابد، تقاضا برای سوخت موتور را قوی نگاه دارد و اطمینان بازار را در روند بهبود تقویت کند."

اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که به دنبال افزایش تولید محصولات پالایشی و همچنین صادرات، ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافت.

موجودی نفت خام در هفته منتهی به 30آوریل، 8میلیون بشکه کاهش یافت و به 485.1میلیون بشکه رسید، که در مقایسه، کارشناسان انتظار کاهش 2.3میلیون بشکه را داشتند.

به گفته اداره اطلاعات انرژی، ذخایر بنزین ایالات متحده نیز در هفته گذشته 737هزار بشکه افزایش یافت، در حالی که پیش‌بینی می‌شد میزان آن 652هزار بشکه کاهش پیدا کند.

تحلیلگران بانک مشترک‌المنافع استرالیا اظهار کردند: "ما گمان می‌کنیم تقاضای ایالات متحده قوی است. اکنون میزان بهره‌برداری از پالایشگاه ایالات متحده به بالاتر از میانگین پنج ساله رسیده است."

تحلیلگران این بانک در ادامه گفتند که انتظار می‌رود تقاضای سوخت جت ایالات متحده در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماهه نخست، با افزایش سفرهای داخلی 30درصد رشد کند.

محدودیت‌های مربوط به بیماری همه‌گیر در ایالات متحده و بخش‌هایی از اروپا در حال کاهش است، اما از طرفی هنوز هم موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای واردکننده عمده نفت از جمله هند و ژاپن روند صعودی را طی می‌کند و به عنوان مانعی بر سر راه رشد قیمت‌ها قرار دارد.

در همین حال، وزارت نفت عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که دو چاه نفت این کشور در نزدیکی شهر کرکوک هدف حمله و بمب‌گذاری قرار گرفته که باعث ایجاد آتش‌سوزی و کشته شدن دست کم یک پلیس شده است.

منابع صنعتی گفتند که این حمله تاثیری بر تولید نداشته است. در بیانیه وزارت نفت در خصوص تولید، توضیحی ارائه نشده است.