۰ نفر

سخنگوی صنعت برق خبر داد؛

خرید برق توسط صنایع بالای مگاوات از طریق بورس انرژی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۰۲
کد خبر: 523285
خرید برق توسط صنایع بالای مگاوات از طریق بورس انرژی

سخنگوی صنعت برق، از آغاز خرید برق توسط صنایع بالای مگاوات از طریق بورس انرژی یا قراردادهای دوجانبه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، مصطفی رجبی مشهدی، گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران در مهر سال ۱۳۹۹، مقرر شده بود که صنایع بالای ۵ مگاوات، برق خود را از طریق بورس انرژی یا معاملات دوجانبه تأمین کنند.

وی با بیان اینکه این اقدام با هدف کاهش نقش دولت در تعیین قیمت و مشخص شدن نرخ برق از طریق رقابت انجام شد، اظهار داشت: در حال حاضر توانیر به عنوان خریدار انحصاری برق است و آن را با تعرفه‌های تفکیکی به صنایع واگذار می‌کند. با این مصوبه این امکان فراهم می‌شود که صنایع بالای ۵ مگاوات، برق مورد نیاز خود را از طریق بورس یا قراردادهای دوجانبه خریداری کنند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بر اساس این مصوبه و با توجه به زمانبندی انجام شده، این معاملات از اردیبهشت ماه امسال باید آغاز می‌شد، چرا که باید زیرساخت‌های مورد نیاز تأمین و صنایع نیز کد معاملاتی دریافت می‌کردند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۹۰ صنعت کشور که حدود ۲۷ درصد مصرف انرژی خود را به اختصاص می‌دهند، مشمول این مصوبه هستند، تاکید کرد: شرکت‌هایی که در حال حاضر کد معاملاتی بورس دریافت نکرده‌اند یا امکان خرید برق از طریق بورس را در این مقطع زمانی ندارند، باید الحاقیه‌ای را با شرکت‌های برق منطقه‌ای یا توزیع امضا کنند. بر اساس این الحاقیه، شرکت‌های برق به نیابت از صنایع، برق مورد نیاز آنان را از طریق بورس خریداری می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه با اجرای این مصوبه شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند برق تولیدی خود را به‌صورت نقدی بفروشند و سرعت نقدشوندگی درآمدهای خود را افزایش دهند، گفت: این مصوبه کمک می‌کند تا میزان سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق افزایش یابد.