۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت با امیدواری به بهبود تقاضا / افزایش مبتلایان کرونا در هند مانع رشد بازار شد

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱
کد خبر: 522693
صعود قیمت نفت با امیدواری به بهبود تقاضا / افزایش مبتلایان کرونا در هند مانع رشد بازار شد

روز جمعه قیمت نفت به دلیل امید به بهبود تقاضا که ناشی از رشد اقتصادهای بزرگ جهان بود، افزایش یافت؛ اما نگرانی از وضعیت ناگوار هند بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا، مانع رشد بیشتر شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال رشد اقتصادی و کاهش محدودیت‌های قرنطینه، امیدواری به بهبود تقاضا افزایش یافت و سبب صعود قیمت نفت در روز جمعه شد، اما نگرانی‌ها در خصوص گسترش موج دوم ویروس کرونا در هند، جلوی رشد بیشتر را گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از افزایش 8سنت در روز پنجشنبه، امروز 42سنت یا 0.6درصد رشد را تجربه کرد و به 65.82دلار در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از تجربه 8سنت رشد در روز پنجشنبه، 51سنت یا 0.8درصد صعود کرد و با قیمت 61.94دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

مارگارت یانگ، استراتژیست DailyFX مستقر در سنگاپور گفت: "به دنبال آمار کمتر از حد انتظار برای مطالبات بیکاری در ایالات متحده که باعث بهبود چشم‌انداز تقاضا در آمریکای شمالی شد، قیمت نفت برای روز دوم بازگشت را تجربه کرد."

"داده‌های کلان اخیر ایالات متحده و چین امیدوارکننده بوده، که نشان‌دهنده بهبود اقتصادی قابل توجه در دو اقتصاد بزرگ جهان است؛ در حالی که انتظار می‌رود اوپک پلاس برنامه‌های تولید فعلی را در جلسه هفته آینده بدون تغییر نگاه دارد و به ثبات قیمت نفت کمک کند."

پالایشگاه آمریکایی والرو اعلام کرد که تقاضای بنزین و گازوئیل به 93درصد و 100درصد از سطح پیش از بیماری همه‌گیر بازگشته و گری سیمونز، مدیر ارشد بازرگانی نیز اذعان داشت که این شرکت نگاهی تقریبا صعودی به وضعیت تقاضای بنزین دارد.

در همین حال، بهبود شرایط در برخی از نقاط اروپا باعث کمک به روند بازار شد. فرانسه اعلام کرد که مدارس از روز دوشنبه بازگشایی می‌شود و محدودیت‌های سفر داخلی در تاریخ 3مه پایان می‌یابد.

به گفته تحلیلگران، با این حال، افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند و ژاپن، حاکی از مسیر ناهموار بهبود تقاضا در نقاط مختلف جهان بوده و در صورت وخیم‌تر شدن وضعیت در این بازارهای کلیدی، قیمت نفت ممکن است تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: "بازارهای انرژی پیش از نشست بعدی اوپک پلاس در هفته آینده و با توجه به وضعیت مصرف در هند که مانع رشد شده، حرکتی یکنواخت خواهد داشت."

به دلیل نگرانی در خصوص کاهش مصرف سوخت در هند، سومین واردکننده نفت در جهان، که در هفته جاری آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید-19 هر روز رکورد جدیدی را ثبت کرد، هر دو قرارداد نفت خام، ضرر هفتگی حدود 2درصدی را تجربه کرد.

چندین کشور از جمله استرالیا، بریتانیا، کانادا و امارات متحده عربی، پروازهای هند را ممنوع یا محدود کرده‌اند.