۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت بر اثر تنش‌های خاورمیانه / احتمال افزایش عرضه ایران جلوی رشد بیشتر را گرفت

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 520127
صعود قیمت نفت بر اثر تنش‌های خاورمیانه / احتمال افزایش عرضه ایران جلوی رشد بیشتر را گرفت

به دلیل افزایش واردات نفت چین و همچنین حملات موشکی حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، قیمت نفت روز سه‌شنبه افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال انتشار داده‌های چین که نشان داد واردات دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان افزایش یافته، و همچنین به دلیل تنش‌ها در خاورمیانه پس از اینکه جنبش حوثی‌ها در یمن اعلام کردند موشک‌هایی را به مراکز نفتی عربستان سعودی شلیک کرده‌اند، قیمت نفت روز سه‌شنبه افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت 31سنت یا 0.5درصد افزایش یافت و به 63.59دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 28سنت یا 0.5درصد افزایش، به قیمت 59.98دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

صادرات چین در ماه مارس با سرعت بالایی رشد کرد و این در حالی است که تقاضای جهانی در میان پیشرفت واکسیناسیون کووید-19 در سراسر جهان افزایش می‌یابد. از طرفی، رشد واردات به بالاترین حد خود در چهار سال اخیر رسیده که این عوامل سبب تقویت بهبود اقتصادی چین شده است.

از آنجا که روند بیماری همه‌گیر کووید-19 کاهش یافته و تقاضا برای سوخت افزایش پیدا کرده، عملکرد پالایشگاه‌ها نیز تقویت شده و به همین دلیل واردات نفت خام به چین از پایین‌ترین حد خود در سال گذشته، 21درصد در ماه مارس افزایش یافته است.

استفان اینس، استراتژیست ارشد در بازار جهانی Axi گفت: "این داده‌ها به احیای داخلی اشاره دارد و از آنجا که قیمت نفت پس از انتشار این اخبار بالا رفته، می‌تواند خبر خوبی برای تقاضای بنزین باشد."

همچنین بر اساس نظرسنجی رویترز در روز دوشنبه مشاهده شد که انتظار می‌رود ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش یافته باشد، در حالی که موجودی فرآورده‌های تقطیر شده و بنزین احتمالا رشد کند که این موضوع نیز از عوامل پشتیبانی قیمت‌ها بود.

با این وجود، به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود تولید نفت ایالات متحده در هفت مورد از تاسیسات نفتی شیل برای سومین ماه متوالی رشد داشته باشد و در ماه مه به میزان 13هزار بشکه در روز افزایش یابد و به 7.61میلیون بشکه در روز برسد.

جنبش حوثی‌های یمن روز دوشنبه اعلام کرد که 17پهپاد و دو موشک بالستیک را به سوی عربستان سعودی از جمله تاسیسات آرامکو در جبیل و جده نشانه گرفته؛ هر چند تایید فوری از سوی عربستان ارائه نشده است.

سرعت پایین واکسیناسیون در اروپا و پیش‌بینی عرضه اضافی نفت از سوی ایران در ماه‌های آینده، مانع رشد بیشتر قیمت‌ها شد.