۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط قیمت نفت پس از توافق اوپک پلاس برای کاهش محدودیت‌های عرضه/ نگاه سرمایه‌گذاران به مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۸
کد خبر: 517967
سقوط قیمت نفت پس از توافق اوپک پلاس برای کاهش محدودیت‌های عرضه/ نگاه سرمایه‌گذاران به مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا

قیمت نفت روز دوشنبه پس از توافق اوپک پلاس برای کاهش محدودیت‌های عرضه، کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت پس از تجربه رشد قابل توجه در جلسه معاملاتی روز گذشته، بعد از توافق اوپک پلاس مبنی بر کاهش تدریجی محدودیت عرضه بین ماه‌های مه و جولای، روز دوشنبه کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه ژوئن 96سنت یا 1.5درصد کاهش یافت و به 63.90دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه مه، با تجربه 89سنت یا 1.5درصد کاهش، به قیمت 60.56دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو قرارداد روز پنجشنبه بیش از 2دلار در هر بشکه افزایش را تجربه کردند؛ زیرا سرمایه‌گذاران تصمیم اوپک پلاس را به عنوان علتی برای بهبود تقاضا دانستند و همچنین خوش‌بینی به طرح هزینه زیرساختی 2تریلیون دلاری جو بایدن افزایش یافت. بازارها روز جمعه به دلیل تعطیلات عید پاک بسته بود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدان آنها، گروهی که به اوپک پلاس معروف است، توافق کردند که محدودیت تولید را به میزان 350هزار بشکه در روز برای ماه مه، 350هزار بشکه دیگر در روز برای ماه ژوئن و همچنین 400هزار بشکه در روز برای جولای کاهش دهند.

این تصمیم پس از آن تصویب شد که دولت جدید ایالات متحده از عربستان سعودی خواست با وجود نگرانی از وضعیت تقاضا، انرژی را برای مصرف‌کنندگان مقرون به صرفه نگاه دارد؛ زیرا هنوز قرنطینه در بخش‌هایی از اروپا پابرجاست، در حالی که ژاپن نیز ممکن است اقدامات اضطراری را در صورت لزوم برای مهار موج جدید شیوع ویروس کرونا گسترش دهد.

طبق توافق روز پنجشنبه، محدودیت عرضه اوپک پلاس از ماه مه کمی بیشتر از 6.5میلیون بشکه در روز خواهد بود، در حالی که میزان آن برای ماه آوریل کمی پایین‌تر از 7میلیون بشکه در روز است.

بیشترین میزان افزایش عرضه از سوی برترین صادرکننده نفت در جهان، عربستان سعودی خواهد بود که اعلام کرد کاهش داوطلبانه خود را به تدریج تا ماه جولای کم خواهد کرد، اقدامی که باعث افزایش یک میلیون بشکه نفت در روز خواهد شد. به دنبال آن، سعودی آرامکو روز یکشنبه قیمت‌های رسمی فروش خود به آسیا برای ماه مه را افزایش داد.

تحلیلگران گلدمن ساکس اذعان داشتند که این تصمیم به یک افزایش محتاطانه و منظم از سوی اوپک پلاس اشاره دارد و بازار نفت را در تنگنا قرار می‌دهد. این بانک انتظار دارد که تقاضای نفت در تابستان سال جاری یک جهش بزرگ را تجربه کند که نیازمند تولید 2میلیون بشکه دیگر در روز از سوی اوپک پلاس از ماه جولای تا اکتبر است.

در هفته جاری، سرمایه‌گذاران روی مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تر برای احیای توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهانی، متمرکز شده‌اند.

 پیش از مذاکرات، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که خواستار لغو تمام تحریم‌ها از سوی ایالات متحده هستیم و هر گونه کاهش "تدریجی" محدودیت‌ها را رد کرد.

هنری روم، تحلیلگر اوراسیا گفت که وی انتظار دارد تحریم‌های ایالات متحده، از جمله محدودیت‌های فروش نفت ایران، دقیقا پس از پایان این مذاکرات و پذیرش ایران، برداشته شود.

وی در یادداشتی اذعان داشت که دیپلماسی ممکن است ماه‌ها و انطباق هسته‌ای سه ماه طول بکشد. در ادامه افزود که اجرای چنین معامله‌ای و افزایش صادرات نفت می‌تواند تا اوایل سال 2022 طول بکشد.

رویترز ماه گذشته گزارش داد که ایران صادرات خود را به چین بزرگترین واردکننده نفت جهان افزایش داده و در ماه مارس به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گفته تحلیلگران ING، پیش‌بینی می‌شود که ذخایر نفت جهانی حتی با فرض اینکه عرضه ایران به 3میلیون بشکه در روز برای سه ماهه چهارم سال برسد، کاهش یابد.