۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات قیمت نفت پس از تجربه سقوط روز گذشته/ نگرانی از وضعیت تقاضا مانع رشد بازار شد

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹
کد خبر: 515524
ثبات قیمت نفت پس از تجربه سقوط روز گذشته/ نگرانی از وضعیت تقاضا مانع رشد بازار شد

نگرانی از وضعیت تقاضا به دلیل اعمال قرنطینه جدید در اروپا و همچنین افزایش موجودی ذخایر نفت خام آمریکا، جلوی رشد بازار طلای سیاه را گرفت و قیمت نفت روز چهارشنبه تقریبا ثابت ماند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز چهارشنبه پس از تجربه سقوط روز گذشته، به ثبات رسید، اما ترس از بهبود آهسته تقاضا به دلیل محدودیت‌های جدید کرونایی در اروپا و همچنین افزایش موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده مانع رشد بازار شد.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از تجربه افت 5.9درصدی و رسیدن به قیمت 60.50دلار در روز گذشته، امروز 8سنت یا 0.1درصد افزایش یافت و با قیمت 60.87دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز در حالی که دیروز 6.2درصد سقوط کرد و با قیمت 57.32دلار در هر بشکه معامله شد، امروز با 8سنت یا 0.1درصد افزایش، به 57.84دلار در هر بشکه رسید.

گفتنی است که هر دو معیار روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود از اوایل ماه فوریه رسیدند و در حال حاضر 15درصد افت را از بالاترین قیمت خود در اوایل ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

معاملات با سررسید کوتاه مدت برای برنت و وست تگزاس اینترمیدیت نیز قیمت پایین‌تری نسبت به معاملات ماه‌های بعد داشت که نشان می‌دهد تقاضا برای نفت خام به سرعت در حال کاهش است.

به گفته یکی از کارشناسان، محدودیت‌های جدید اعمال شده در اروپا برای مهار شیوع ویروس کرونا، باعث شد که بازار در حالت نزولی باقی بماند. آلمان، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در اروپا، محدودیت‌های خود را تا تاریخ 18آوریل تمدید کرد و آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور از شهروندان خواست که برای تعطیلات عید پاک به مدت پنج روز در خانه بمانند.

به طور کلی، الگوهای گذشته نشان می‌دهد که بازار پس از اعلام اولیه قرنطینه سقوط می‌کند، اما پس از آن به تدریج بهبود می‌یابد. با این حال نگرانی‌های دیگری به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در ایالات متحده وجود دارد که این امر سبب لغو شدن جشن‌های بهاری می‌شود. بنابراین احتمال وقوع وضعیت بدتر از این نیز وجود دارد.

علاوه بر این، بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه نفت آمریکا، بر خلاف اینکه تحلیلگران انتظار داشتند موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده حدود 300هزار بشکه کاهش یابد، در هفته منتهی به 19مارس، 2.9میلیون بشکه افزایش یافت. اما ذخایر بنزین در مقایسه با انتظار افزایش 1.2میلیون بشکه، 3.7میلیون بشکه کاهش یافت.

تحریم‌های حقوق بشری اعمال شده توسط ایالات متحده، اروپا و بریتانیا بر علیه چین که تحریم‌های تلافی‌جویانه از سوی پکن را برانگیخت نیز بر نگرانی‌های بازار افزود.